Møller Auto Mustamäe kasutatud autode müügijuht Chris Tõnisson räägib, kuidas valida mõistliku hinna juures enda vajadustele ja soovidele vastav auto.
Kõigele tuleb läheneda praktiliselt. Enne kütusekulu ja mootori võimsuse numbritesse takerdumist võiks läbi mõelda hoopis selle, kui palju autot üldse kasutatakse, kus sellega sõidetakse ning mitut inimest peab auto igapäevaselt mahutama.
Kütusekulu
on oluline näitaja inimesele, kes sõidab väga palju, sel juhul on ökonoomse auto ostul kaalu. Elektri- ega hübriidauto pole alati mõistlik valik inimesele, kes sõidab aastast vähem kui 15 000 kilomeetrit.
"Toon lihtsa näite. Oletame, et inimene sõidab vähe, aga ostab sellegipoolest hästi ökonoomse auto ning maksab selle eest 3000 eurot rohkem. Nüüd on ta igakuine kütusekulu 120 asemel 100 eurot. Tal tuleb sõita aastaid, et see raha tagasi teenida, ent selleks ajaks võib tal olla vaja juba hoopis suuremat või erinevat autot," ütleb Tõnisson.
Automüügikuulutustes väljatoodud kütusekulu-näitajatesse numbritesse tasub suhtuda skeptiliselt, kuna need ei pruugi peegeldada päriselu.
Kui müüdava auto kütusekulu näitab tehasenäidu järgi keskmiselt viis liitrit 100 kilomeetrile, siis on oluline meenutada, et mõõtmine toimus laboris ja näidu sisse pole arvestatud kulu mõjutavaid tegureid, näiteks tuuletakistust, asfaldikaredust, kurve, sõidustiili ega muud säärast. Seega võib reaalne kütusekulu tehasenäidust mõneti erineda. Mõistlik olles näidule reservina juurde arvestada 1–1,5 liitrit.
Läbisõitu ja aastanumbrit
võiks vaadelda koos ning kõikide lisade ning mugavustega sõiduki ostmisel tuleb olla nende osas paindlikum.
Ostja soovib alati, et auto läbisõit oleks võimalikult väike, ent kasutatud auto ostmisel tuleb endale teadvustada, et sellega on varem juba sõidetud. Soodsama hinnaga kasutatud auto, millel on väike läbisõit ja värske valmistamise aasta, tuleb lisavarustuse osas teha mööndusi.
Kui aga mugavusvarustus on oluline, tuleb paratamatult olla paindlikum auto läbisõidu osas. Eriti rikkalikult varustatud autode eest peab ostja olema valmis maksma kõrgemat hinda, sest maksavad need ju ka uuena enam.
Kus ja kellega sõidad?
Oluline on mõelda, kus ja mitmekesi autoga sõidetakse, sellest saab tuletada, kui suurt autot vaja on. Kui auto peab igapäevaselt mahutama 4–5 inimest, on ruumivajadus pigem suur, ent sõites 95 protsenti ajast üksi või kahekesi, pole tegelikult otsest vajadust mahtuniversaali järele.
"Mõistlik oleks soetada auto, mis leiab sihtotstarbelist kasutust. Näiteks kahekesi sõites mahutab Golf maa ja ilm, pidevalt suurema seltskonnaga reisides sobiks Passati suurusklassis auto enam,“ ütleb Tõnisson.
Sellest, mis vahe on esi-, taga- ja nelikveoga autol saab enamasti aru vaid halva ilma ja libeda teega.
Üldjuhul on autod esiveoga. Tagavedu annab sportlikuma sõidutunde, samas peab arvestama, et tagaveolisel autol hakkavad libedaga rattad kergemini ringi käima ja sellega on märksa keerulisem kohapealt minema saada. Nelikveoga auto annab valikuvõimalusi juurde, inimene ei sõltu ilmast ja võib vabalt maanteelt metsateele keerata, kartmata kuskile kinni jääda.
Mootorile ja tuledele
tasub veidi rohkem tähelepanu pöörata juhul, kui inimene on liikuva elustiiliga ja läbib maanteel tihti pikemaid distantse. Nädalavahetuseti suvilasse ja tagasi sõites võiks valida mootori, mille võimsus on suurem kui 85 kW, ent pelgalt linnas liigeldes mootori võimsus nii suurt rolli ei mängi.
Sageli maanteel liigeldes tasub investeerida parema valgustusvõimsusega LED- või ksenoontuledesse. Nende valgusvihk ei neeldu pimedas sõites märga asfaldisse nii kergesti ja need valgustavad teed paremini. Sellistele detailidele saab pöörata tähelepanu proovisõidul.
Arvesta ilmaga
Eesti ilma arvesse võttes ei saa üle ega ümber kliimaseadmest ega konditsioneerist, mis tagavad suviti mõnusalt jaheda ja õhurikka salongi ning klaarivad niiskete ilmadega kiiresti udused aknad.
Lisadest otsib Eesti inimene veel istmesoojendusi, parkimisandureid ja püsikiirusehoidikut. Luksuslikumat interjööri ihkavatel inimestel tasub mõelda nahksalongiga autole, aga siis võiks kindlasti võtta ka istmesoojenduse, muidu võib talvel autosse istumine päris külm olla.
Autovahetuse lihtsustamiseks külasta kasutatud autode hindamise lehte, mis annab sõiduki marki, mudelit, läbisõitu, väljalaskeaastat ja lisavarustust arvesse võttes autole hinna, millega on esindus valmis auto ära ostma või uue vastu vahetama. Rakendust kasutavad Mustamäe ja Ülemiste Møller Auto esindused.