„Tere tulemast tulevikku! Eesti ettevõtted testivad täna siin Lamias tehnoloogiat ja teenust, mis kümne aasta pärast on normaalsus," ütles Eesti suursaadik Kreekas Priit Pallum.

Auve Techi toodetud isejuhtiv väikebuss on esimene 4. kategooria isejuhtiv sõiduk Kreekas, mis on tunnistatud tänavalegaalseks. Lamias sõidab testperioodil bussiga kaasas sõidukit tundev ekspert ning sõiduki kiirus on piiratud 25 km/h peale.

Kasutamaks ära Lamia päikest ja sealt tulevat energiat, paigaldati busside katustele koostöös Solaride tiimiga päikesepaneelid. Paneelid toimivad bussidel täiendava energiaallikana ja annavad testtulemusi hariduslikule tudengiprojektile, Solaridele, kes plaanib tuleval aastal sõita läbi Austraalia, kasutades vaid päikeseenergiat.

Lamia linnapea Thymios Karaiskos ütles avatseremoonial, et selliste testimiste käigus saadud kogemused võimaldavad tutvuda uute tehnoloogiatega ning on tähtis, et teadus- ja arendustegevuse abil luuakse kättesaadavamaid ja eranditult kõikide kodanike igapäevaelu paremaks muutvaid teenuseid. "Meie riigi jaoks on oluline kiire kohanemine robootika ja digitaalsete tehnoloogiatega, et mitte maha jääda maailmas toimuvast uuest tehnoloogilisest revolutsioonist," ütles Karaiskos.

Testitav histranspordisüsteem sisaldab lisaks isejuhtivatele bussidele nutikaid bussipeatuseid ning tarkvaraplatvormi, mis võimaldab kõik süsteemi osapooled panna suhtlema nii omavahel kui ka tulevikus tavapärase ühistranspordiga. Bussipeatused lubavad reisijatel peatuses olles seal asuvalt ekraanilt või oma telefonis olevas rakenduses teada anda sõidusoovist ja võimalikest erivajadustest - näiteks ratastoolist või lapsevankrist.

Projekti teadusliku poole ja uudsete lahenduste arenduse ning testimise eest vastutab TalTech. FABULOS rahastab Euroopa Liit ja koordineerib Forum Virium Helsinki. Tallinna ja Lamia piloote viib läbi Mobile Civitatem Consortium, kuhu kuuluvad Modern Mobility, TalTech, Auve Tech ja Fleet Complete ning koostööpartnerina Bercman Technologies.

Lamias elab umbes 50 000 inimest.