Liiklus on varasemast ohvriterohkem - kas see on koroona tagajärg?
Koroonaaja piirangud vähendasid liiklussagedust, kuid mitte avariide ja õnnetusjuhtumite arvu. Kitsenduste lõppedes on liiklus kohati muutunud varasemast metsikumaks. Accelerista.com palus Maanteeameti liikluseksperdil Villu Vanel olukorda laiemalt vaadata ning otsida võimalikke põhjusi, miks "vabaduse" saabudes olukord käest läheb.
PPA igapäevased liiklusraportid on kõnekad: läinud reedel, 21. augustil tabati 1 narko- ja 21 alkoholijoobes sõidukijuhti. Päev hiljem võttis politsei rajalt maha 18 roolijoodikut.
Mõlemal päeval toimus hulk avariisid, kus keegi sõitis kellelegi ristmikul ette, jalgrattaga vastu sõidukit, autoga vastu posti või kraavi, kokku põrkasid elektritõuks ja auto jne. Õnneks neil päevil saadi vaid viga, mitte surma.
Hool ega hoobil pole olnud vahet
Maanteeameti liiklusekspert Villu Vane on sügavalt murelik: tänavune august näikse olevat kvintessents liikluse mustemast poolest. 12. kuupäevaks oli liikluses 7 hukkunut, 11 päeva jooksul toimus 7 surma toonud avariid.
"Üldpildis, võrrelduna varasemate aastatega ei olegi midagi justkui teisiti, kuigi oleks võinud olla. Suve alguses oli lootus, et ehk on liikluses ees pisut rahulikumad ajad, sest haigusepuhangu tipuajal vähenes liiklussagedus teedel pea kolmandiku võrra. Ja kui on vähem sõidukeid ja liiklejaid, on ka väiksem võimalus avariideks. Paraku meile seda rahu ei antud," tõdeb Vane.
Kui võrrelda viimase viie aasta suvekuude statistikat, paistab selgelt silma, et kuigi sel suvel on avariide arvus toimunud väike vähenemine, siis surma on saanud sama palju inimesi kui mullu – aga august alles kestab.
Maanteeameti liiklusõnnetuste statistikamoodul võimaldab andmete võrdlemisel minna süvitsi ja vaadata seda, mitu sõiduki- või kergliikurijuhti või kaassõitjat on liikluses hukkunud. Suvi 2020 on võtnud üsna võrdselt kõiki.
Kriisiajal avariide arv vähenes, kuid rikkujate arv jäi samaks
"LKF andmetel oli tänavu viie esimese kuuga liikluses avariisid 27% vähem, kuid see ei ole ainuüksi COVID 19 mõju, sest meil ei olnud ka korralikku talve," selgitab Maanteeameti liiklusekspert Villu Vane.
"Ja kuigi õnnetusi oli vähem, sest liiklussagedus langes, olid märgid, et asi on pahasti, sest kiiruseületajate arv jäi ju samaks, mis tähendas, et nende osakaal kõigi rikkujate seas kasvas. Sama joobes juhtidega. Nakrouimas juhte tabati samuti rohkem," räägib Vane."Eriti murettekitav on aga see, et kriminaalses joobes sõidukijuhtide arv kasvas 25%."