Mõnesaja meetri kaugusel maandumisplatsist on viljatul, üksluisel maastikul näha pisikest asulat. Selle on astro­naudid aastate jooksul püstitanud ja seal on tehas kütuse tootmiseks, teadus­laborid, kasvuhooned ja elamud, vahendab ajakiri Imeline Teadus.

Kosmoselaevast väljub sada inimest. Nemad on uued kolonistid, kes punasel planee­dil elama ja töötama hakkavad, kuni nad pärast määratud tööaega sellesama laevaga jälle Maale tagasi lendavad.

Selle laeva nimi on Starship (Tähelaev) ning astronaudid peaksid sellega plaanide järgi Marsile jõudma juba 2024. aastal.

Selleni ei olegi enam kuigi palju aega jäänud. Ambitsioonika nägemuse taga seisab visionäär ja leidur, kes tegutseb õige mitmel rindel – Elon Musk.

Ta on välja käinud mitme­suguseid ideid, mis vähemasti esialgu panevad oma lennukuse tõttu küll kulmu kergitama – nii on ta ühtaegu kosmoseettevõtte SpaceX asutaja, elektriauto Tesla looja, samuti oli tema idee vaakumilähedaste tingimus­tega torus liikuva kiirrongi tehnoloogia Hyperloop, üksvahe aga plaanis Musk Los Angelese alla elektrilisele kiirliiklusele mõeldud tunneleid ehitada, et sel viisil ummikuprobleem lahendada.

Veel on ta rahastanud näiteks Neuralinki, mille eesmärk on arendada inimaju ja arvuti vahelist suhtlust, ja muudki.

Muski plaan hakata Marsile baasi rajama juba nelja aasta pärast võib tunduda ülimalt ambitsioonikas, ent teda teades polegi see enesekindel ja ekstravagantne avaldus teab mis erakordne.

Väärib tähelepanu, et nii mõnegi ette­võtmise puhul – näiteks elektriautod ja kosmose­raketid – võib teda õnnestujaks nimetada, ehkki on olnud ka projekte, mille puhul ta on kõrbenud.

Muski on kritiseeritud hullumeelsete tähtaegade ja tehnoloogilise rumaluse pärast. Starshipi puhul on põhiküsimus see, kas kosmose­laevaprojekt, mille raames lubatakse inimene lõpuks Marsile saata ning niiviisi tõestada SpaceXi kontseptsiooni õigsust, on ikka tõepoolest teostatav või on kogu projekt ohtlik ja üdini ebareaalne.

Punane planeet on astronoomide ja raketi­inseneride sihikul olnud aastakümneid ning viimaseil aastail on võidujooks Marsi koloniseeri­mise nimel võtnud üles uue hoo.

NASA-l on valmimas kõigi aegade suurim kanderakett Space Launch System ning nii Venemaa kui ka Hiina riiklikud kosmose­agentuur on käinud välja ideid saata inimesed Marsile. SpaceX on siiski esimene, kellel on juba Marsile suunduva kosmoselaeva valmis prototüüp olemas.

Starship äratas kohe suurt elevust, kui Elon Musk seda 2019. aasta septembris esitles. Kosmoselaev on läikivast terasest ja laeva külgedel olevad neli uimekujulist tiiba meenutavad mõne 1950. aastate ulmefilmi kosmoselaeva omi. Oma kõnes kinnitas Elon Musk aga, et tavatu disain ja terase valik on hoolikalt läbi mõeldud.

Loe Elon Muski Marsi-plaanidest lähemalt juuli Imelisest Teadusest!