Kaardirakendused ei paku alati CO2-sõbralikku marsruuti
„Maanteetransport moodustab olulise osa liiklusega seotud heitest kogu maailmas. Kui seisame silmitsi kliimamuutustega ja peame saavutama erinevate riikide ja ettevõtete ambitsioonikaid kliimaeesmärke, tuleb meil heitkoguste vähendamiseks kasutada kõiki olemasolevaid lahendusi.
Keskkonnasäästlikumad kütused nagu Neste MY Renewable Diesel on üks võimalus, kuid meil tuleb otsida ka teisi lahendusi, ka neid, mis on väikese efektiga,” ütles Neste asepresident Mika Hyötyläinen.
„HERE'i ja PTV-ga koostöös tahtsime katsetada navigatsioonisüsteemi poolt vaikimisi soovitatud marsruudi ja kahe alternatiivse marsruudi erinevusi. Me tahtsime teada saada, kas marsruudi muutmine mõjutab kütusekulu ja otseseid CO2-emissioone,“ jätkas Hyötyläinen.
Katses sõitis testisõitja läbi 13 eri marsruuti võrreldavates oludes, igaüht kolm korda: navigatsioonisüsteemi soovitatud vaikemarsruuti ja kahte alternatiivset. Edasi analüüsis andmeid Soome tehniliste uuringute keskus VTT ning seejärel kasutati HERE ja PTV algoritme andmete skaleerimiseks ja edasiseks uurimiseks.
"Selgus, et ligi kahel juhul kolmest oli kaardirakenduse soovitatud marsruut parim valik – väikseima kütusekulu ja seega väikseima CO2-emissiooniga. Ligi kolmandikul juhtudest ei olnud vaiketee aga optimaalne ja tõi kaasa suurema heite.
Kui iga marsruut oleks valitud ja sõidetud kütusesäästlikema variandi alusel, oleks heitkoguseid olnud kokku 6,36% vähem,“ ütles VTT juhtivteadur Juhani Laurikko.
Katse viidi läbi Soomes Helsingi piirkonnas. Sellest selgus, et valides CO2-sõbralikumaid marsruute, saaksid piirkonna autojuhid vähendada aastas peaaegu 80 600 tonni CO2 – see võrdub pea 20 000 Helsingi piirkonna elaniku süsinikdioksiidi koguheitega või 30 000 sõiduauto eemaldamisega teedelt terveks aastaks.
„Absoluutse kütusekulu ennustamine on alati olnud väljakutse. Ainult paljude andmepunktide koondamise kaudu, kasutades masinõppe ja HBEFA meetodeid, saaksime näidata, et marsruutimine vähendab meie CO2 tootmist. Nende tulemuste põhjal loodame näha, et keskkonnasõbralik marsruutimine muutub tavapäraseks.
Muidugi peame arvestama ka infrastruktuuri, liiklusohutuse ja muude aspektidega, kuid valides alati kõige lühema marsruudi, on võimalik kütusesääst ligi 5%, kui juht ei sõida parasjagu tipptunni liikluses,” ütles PTV toodete juht Matthias Hormuth.
„Oleme viimastel aastatel tegelenud Neste mobiiliäpi arendamisega. Esmalt tutvustasime telefoniga tankimise eest tasumist ja nüüd võimaldab rakendus kasutajatel jälgida süsinikdioksiidi heitkoguste vähendamist.
See uuring andis meile aga mõtte luua navigatsioonisüsteem, mis pakub valikut kõige CO2-sõbralikumaks marsruudiks. Me näeksime seda tulevikus kasutust leidmas kõigis navigatsioonisüsteemides: see oleks ainulaadne lahendus, kuna see vähendaks heitkoguseid, aga ei maksaks tarbijale mitte midagi,“ lisas Hyötyläinen.
* CO2-sõbraliku marsruudi kalkulatsioon põhineb võimalikult väikese kütusekulu ja selle kaudu ka väiksemate CO2-heitkoguste arvutusel. CO2-sõbralikus marsruudis võetakse arvesse teekonna pikkus, keskmine kiirus ja eeldatavad peatused.