Nad tegid seda jälle: “pöörased leedulased” võitsid e-autode võidusõidu
Leedus toimunud „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ (tunne Leedut) e-autode võidusõidu võitsid kuni 50 kWh aku mahutavusega elektriautode võistlusklassis “pöörased leedulased” ehk Vitoldas Milius ja Aidas Bubinas, kes läbisid trassi uue Peugeot e-208-ga, vahendab Accelerista.com.
„Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ elektriautode võidusõit toimus juba kuuendat korda, sellest saavad osa võtta kõik, kel elektriauto kas endal olemas või võistluse tarbeks lille löödud. Võistluse kestel tuleb läbida kindel arv Leedu vaatamisväärsusi ja samal ajal võita teisi kiiruses. Võidab see, kes saab parima aja ja läbib nõutud punktid.
Peugeot e-208 tiimis olnud legendaarsed “pöörased leedulased” Vitoldas Milius ja kaardilugeja Aidas Bubinas võitsid ülekaalukalt ja puhtalt, tegemata rajal ühtegi viga, edestades kuni 50 kWh elektriautode võistlusklassis konkurente mäekõrguselt (4 minutit on vägev edumaa!).
Leedu Auto Bildi peatoimetaja Vitoldas Miliuse nimel on ka Baltimaade Hyundai Kona EV pikima sõiduraadiuse rekord: mees sõitis ühe laadimisega üle 700 kilomeetri. Koos Aidas Bubinasega on tehtud pööraseid sõite, üks meeste meeliskohti on olnud Venemaa. Möödunud aastal aga tehti Kiaga ring ümber Läänemere.
Vitoldas Miliust võib liialdamata nimetada Baltimaade üheks kogenumaks (elektri)autosõitjaks, seiklejaveri ajab teda üha oma piire proovima. Eestis oleks Miliusele vääriline vastane ehk vaid Toomas Vabamäe, kuid sel korral ta Leedu võidusõidust osa ei võtnud.
12. juunil kell 9:30 Vilniuse peaväljakult startinud võistlusel osales kokku 23 tiimi kahes võistlusklassis: e-autod aku mahutavusega kuni 50 kWh ja üle 50 kWh. Esimene grupp pidi läbima vähemalt 300 kilomeetrit, teine 500 kilomeetrit ühe laadimisega.
Suurema akumahutavusega autode klassis võitis Tesla Model 3, kuni 50 kWh klassis aga uus Peugeot e-208, roolis Vitoldas Milius ja Aidas Bubinas.
Võidu tõi oskuslik planeerimine
Enne starti anti meeskondadele nimekiri Leedu vaatamisväärsustega ja iga meeskond valis ise oma marsruudi, mis pidi hõlmama vähemalt kolme huviväärsuse külastamist.
Peugeot´ tiim arvestas distantsi eelnevalt üksikasjalikult välja: “Peugeot e-208 suutis 300 kilomeetrit sõita ilma lisalaadimiseta, täpselt nagu me planeerisime. Valisime sellised vaatamisväärsused, millele oli lihtne jurdepääs ja liikusime piki põhiteid, kus see võimalik oli,” kirjeldas Vitoldas meeskonna võistlustaktikat.
Peaaegu kogu 305-kilomeetrise distantsi läbis võitjameeskond maksimaalse lubatud kiirusega. Ainus erand oli Vilniuse-Ukmergė kiirtee, kus sõideti lubatud 130 km/h asemel 100 km/h.
See lõik oli marsruudi alguses ning meeskond ei soovinud riskida auto aku liiga kiire tühjenemisega ja nii sõideti lubatust natuke aeglasemalt, aga see-eest väiksema energiakuluga.
Ökonoomse sõidu võtted ning täpne arvestus tasusid igati ära. Peugeot meeskonna lõppajaks jäi 3 tundi ja 59 minutit, teiseks jäänud meeskonda edestati nelja minutiga.
Võistlus sarnaneb päriseluga
Võidusõidus oli Peugeot e-208 keskmine energiakulu 13,6 kWh / 100 km. See on pea identne autole ametlikult lubatud energiakuluga 13,3 kWh / 100 km (WLTP).
Nagu öeldud, kasutasid Milius ja Bubinas seal kus võimalik põhimaanteid, aga et vaatamisväärsused keset teed ei seisa, tuli osa distantsist sõita väiketeedel. Kiirteed oli umbes 65 km, linnasõitu minimaalselt.
Võistluse teeb kogenematu e-auto kasutaja jaoks keeruliseks asjaolu, et sõiduki eelised avalduvad just pikemal linnasõidul, kus akut laetakse ka pidurdusenergiaga.
Seda muljetavaldavam on Miliuse ja Bubinase tulemus – keskmine kiirus 76 km/h, keskmine kulu… väga väike, ja kõige tipuks supertäpne planeerimine. Finišisse jõudes oleks saanud veel 5 km edasi sõita.
Milius ja Bubinas jagasid tulevastele võistlejatele oma kogemust: sõita tuleb optimaalsel kiirusel, nii, et trassil ei oleks vaja autot lisalaadida. See on ainus taktika, mis säärasel võidusõidul tulemuse annab.
Igapäevakasutuses võib mõttekam olla sõita kiiremini ning peatuda lühiajaliseks kiirlaadimiseks. Uue Peugeot e-208 aku on nii soojenduse kui ka jahutusega ning selle maksimaalne laadimisvõimsus on 100 kW.
Leedust on saamas Baltimaade edulugu
Eestiski on juba olemas esimesed ultralaadijad, kus 100 kW kiirusel saab mõne minutiga 100 km sõiduraadiust juurde laadida.
Peugeot 208 on “hullude leedulaste” puhul igati loogiline valik: see mudel korjas Leedu aasta auto tiitli ja sai ka Euroopa aasta auto (WCOTY) auhinna. Selle disain võlus RedDoti komisjoni, kes omakorda auhindu jagasid.
Kui auhinnad kõrvale jätta, on uue 208 müük läinud Euroopas ülimalt hästi ning nõudlus elektrilise e-208 järele on ületanud kõik ootused. Eestis ootame e-208 müügile selle suve lõpus.
Kui elektriautode levikust rääkida, siis paraku on Eesti ja ka Läti jäämas Leedule selles osas alla – koroonakriisis ei jätnud sealne valitsus kasutamata head võimalust keskkonnasõbralikumat transpordivahendit propageerida, ja algatati uus toetusmeede.
Leedulased ise ütlevad, et nende jaoks on elektriauto liikumisvahendina auasi: paljud ettevõtted ongi autopargi juba e-sõidukite vastu vahetanud või vahetamas. Riiklikul tasemel soositakse “e”-d igati, laadijaid kerkib kõikjal ja maaletoojadki suunavad oma müügiteraviku just Leedule.
Läti proovib lõunanaabritele järele võtta, arendades üleriiklikku kiirlaadijate võrgustikku, e-autode ostutoetuse osas veel oodatakse ja vaadatakse. Ja Eesti!? Meil oleks vaja oma kreisipöörasid, kes näitaksid, et elektriautod on mitte tulevik, vaid tänane hommik, lõuna ja õhtu.