Prantsuse autotootja Peugeot kuulub Euroopa Aasta Auhindade arvukuse poolest tiitlivõitjate TOP3: läbi aegade on auhinnakappi kogunenud 6 kullahinnalist karikat. 2020. aastal tootjale järjekordse kuldmedali toonud Peugeot 208 on esimene kompaktne linnaauto, mis “prantsuse lõvi” mitmekesises mudelirivis COTY tiitli on võitnud.

Eelmised viis auhinnasaajat on olnud legendaarne sedaan Peugeot 504 (1969), luksuslik Peugeot 405 (1988), väike-keskklassi kompaktsed pereautod Peugeot 307 (2002) ja 308 (2014) ning kolm aastat hiljem Peugeot 3008 (2017), mis ühtlasi oli esimene linnadžiip, mis alates Euroopa Aasta Auto konkursi ellu kutsumisest aastal 1964 maineka tiitli pälvinud on.

Rekordpikk rivi väärika auhinna pälvinud mudelitest peegeldab brändi juhtivat positsiooni Euroopa autotööstuses läbi viimase 50 aasta. Edukalt on suudetud ühendada silmapaistev disain, tehniline võimekus, ja pidev uute tehnoloogiate arendamine.

1969: Peugeot 504 – ilus nagu Sofia Loren’i silmad

Peugeot 504: selle pilku on võrreldud Sophia Loreni lummava silmapaariga

Selleks, et esimese Euroopa Aasta Auto tiitliga pärjatud prantsuse mudeliga tutvust teha, tuleb ajas enam kui pool sajandit tagasi minna.

Suur keskklassi sedaan Peugeot 504 pälvis nimeka auhinna 1969. aastal. Auto oli tehnilises mõttes eelkäija, 404 sarnane, kuid eriliseks muutis selle kõigi nelja ratta iseseisev vedrustus ja tagarattavedu.

Mudeli ainulaadne esteetika oli Peugeot ja Pininfarina disainerite koostöö tulemus. Viimane lõi küljejooned ja kuulsaks saanud pagasiruumi, prantslased auto esiosa. Itaallasest disainer võrdles seda Sophia Loreni võrratute silmadega.

Ringraja kuningannaks peetud 504 võitis tänu jäigale vedrustusele mitu olulisemat Aafrika rallit: East African Safari ja Morocco Rally ning ka Bandama Rally.

Esimest Euroopa Aasta Auto tiitli võitnud Peugeot´ mudelit toodeti ajavahemikul 1968 – 2005 kokku 3 713 356 tükki, sealhulgas 2 644 326 sedaankerega versiooni.

1988: Peugeot 405 – peaaegu ühehäälne otsus

Peugeot 405

Ligi 2 dekaadi hiljem võitis Euroopa Aasta Auto tiitli Peugeot 405. Mudelile andsid maksimumpunktid 54 hindajat 57-st!

Peugeot 405 puhul tõsteti esile tolle aja kohta märkimisväärseid tehnoloogilisi lahendusi nagu näiteks ABS pidurid ja 90-hobujõuline 1,9-liitrine turbodiiselmootor.

Valikus oli ka Mi16 versioon – 160-hobujõuline, 4-klapilise silindersüsteemiga mootor oli 1988. aastal tõeline haruldus ja sellega näitasid prantslased, et suudavad omast ajast mitu sammu ees käia.

Ari Vatanen võitis Pariis-Dakari 1989. ja 1990. aasta rallisõidud just nimelt 405 rallikupee roolis. Auto jõuallikas laenati Peugeot 205 T-16-lt. Keskasetusega mootoriga nelikveoline Turbo 16 on väärinud autoajaloos omaette peatükki.

Seesama Ari Vatanen võitis Peugeot 405 T16-st tuletatud masinaga nii 1988. kui ka 1989. aasta American Pikes Peak mäkketõusud, millest on valminud film “Climb Dance.”

Peale sportlike saavutuste sai PEUGEOT 405-st tõeliselt populaarne mudel ja edulugu üle maailma – kokku müüdi üle 5 miljoni auto.

2002: Peugeot 307 – sedaan, mis ületas kõik ootused

Peugeot 307

14 aastat hiljem, 2002, toodi turule Peugeot 307. Auto, mis muutis pereauto senist tähendust ja pälvis Euroopa Aasta Auto tiitli peamiselt tänu erakordselt ruumikale ja pikale kerele.

307 erines konkurentidest eelkõige pikkuse poolest. Suur esiklaas tagas hea nähtavuse, ruumikas ja funktsionaalne interjöör meenutas pigem maasturi kui sõiduauto oma.

Tähelepanu pälvis ka kabiini madal müratase ja väga hea pidurdussüsteem. Peugeot 307 oli varustatud tolle aja kohta puhtaima diiselmootoriga – 2.0 HDi (110 hj) jõuallikal oli juba tollal peal kübemefilter.

Alates 307 turule tulekust laienes Peugeot mudelite kere- ja mootoriversioonide valik oluliselt: toodeti nii 3-, 4- kui ka viieukselisi, sedaan- ja universaalkerega versioone ning kabriolette. 307ga seostub ka WRC auto, mis osales 2005. ja 2006. aasta ralli MM-l. Peugeot 307-t müüdi kokku üle 3,7 miljoni eksemplari.

2014: Peugeot 308 – elegantne ja dünaamiline

Peugeot 308

2014. aastat võib lugeda autotööstuse diskursuse muutuse alguseks, seda ka prantsuse autotootja jaoks: disainerid ja insenerid töötasid välja modernselt sportliku kerega Peugeot 308.

Tänu uuele modulaarsele EMP2 tootmisplatvormile valmis kompaktsete mõõtmete ja kergema kogukaaluga (-140 kg) auto, mida hinnati kõrgelt tänu heale juhitavusele ning ärksatele sõiduomadustele.

308 kokpit varustati täiesti uute tehnoloogiliste lahendustega: harjumuspärasest väiksem rool, juhi silmade kõrgusele toodud näidikuteplokk ja uut tüüpi keskkonsool suure 9.7″ puutetundliku ekraaniga võlus oma erilisusega.

Peugeot i-Cockpit® on inspireeritud SR1 ideeautost ning see on nüüdseks jõudnud kõigile uudismudelitele ning edasi arendatud ka 3D versiooni. Alates 2013. aasta lõpust siiani on müüdud 1,7 mln Peugeot 308 eri versioone.

2017: Peugeot 3008 – esimene COTY tiitli pälvinud linnadžiip

Peugeot 3008

Esimene linnadžiip, mis nimeka konkursi loomise algusest on Euroopa Aasta Auto tiitli pälvinud, oli Peugeot 3008 aastal 2017.

Sarnaselt 308ga on uus 3008 igas mõttes moodne linnasõiduk, ühendades mugavuse praktilisusega, minetamata sealjuures sõiduautolikku tunnetust. 3008 on olnud Peugeot globaalne hittmudel ning üks ostetumaid linnadžiipe omas segmendis, seda on tänaseks müüdud üle 900 000 eksemplari.

3008ga tuli PEUGEOT i-Cockpit® edasiarendus, tuntud kui “Amplify”, mis pakub intuitiivset sõiduelamust koos laia valiku juhiabisüsteemide ja mobiiltelefoni ühenduvuslahendustega.

Auto on pälvinud kiidusõnu ka raskemates sõiduoludes toimetulemise eest: ehkki tegu pole traditsioonilise nelikuga, aitab tootja Advanced Grip Control kenasti tasandada kõik künkad ja mättad ning pakub koguni viit eri sõiduviisi, mis peaksid juhte olenemata riigist ja aastaajast kindlarattaliselt sihtpunkti vedama.

2020: Peugeot 208 – võluv ja särtsakas lõvikutsikas


Uue põlvkonna Peugeot 208 täidab kõik ootused, millele Euroopa Aasta Auto vastama peaks: selle isikupärane disain ja tehnoloogilised lahendused võimaldavad end tunda kui noobelauto roolis olevana. 208 poolautonoomsed juhiabid vastavas SAE Level2 tasemele ja selle disain lubaks sõiduki kukutada kuskile krossoverite ja sõiduautode vahele.

Ent unikaalseks teeb 208 “kõik ühe üks kõigi eest” lähenemine: see on üks väheseid – kui mitte ainus – väikeautosid maailmas, mille puhul ostjal on valida nii diisel-, bensiini- kui elektrimootori vahel ja vastavalt valikule talle auto kokku pannakse.

Tuttuus Peugeot e-208 esindab elektriautode uut põlvkonda: kuni 340 km elektrilise sõiduulatusega (WLTP), 100 kW aku (136 hj) ja 260 Nm pöördemomendiga (alates 0 km/h) auto kiirendab 8 sekundiga 0 – 100 km/h. Lisaks on sel 3 sõiduviisi, mis sobivad eri oludes liikumiseks.

Alles 2019. aastal müügile jõudnud Peugeot 208’t on tänaseks müüdud pea 130 000, millest julge 15% moodustavad e-autod. Elektrilise variandi osakaal kasvab, sest e-208 jõuab järjest uutele sihtturgudele.

Vaieldamatult on Peugeot e-208 näol tegu fenomenaalse elektrikaga, mis küllalt normaalse hinna eest pakub kuhjaga normaalset sõiduviisi, mis on pakendatud omapärasesse ümbrisesse. Selle eest sai auto ka COTY hindajatelt kiita.