Mõni aeg tagasi kõlas ühismeedias üleskutse kõigile elektriautode omanikele, liituda 4. märtsil ühissõiduga Tallinnast Paiaristi, et tähistada seal pidulikult uut verstaposti Eesti energiaettevõtte Alexela tegemistes. Aktsiooniga liitusid ligi 20 elektriautot, neist osa tulid Paiaristile omal käel mujalt Eestist.

Tallinnast asusid teele ka vähemalt kolm uudismudelit, mis on äsja Eestis müügile tulnud: Porsche Taycan, Mercedes- Benz EQC ja Mini Cooper SE. Lisaks üks eraomanduses Tesla Model 3, mida siinmail samuti suureks uudiseks lugeda võib.

Kahjuks ei olnud kirjus rivis Euroopa müüduimat elektriautot, Renault Zoe´d ega ühtegi PSA uudismudelit, Peugeot 208-e’d, 2008-e’d või Opel e-Corsat (selle esitlussõidud algavad Euroopas aprillis). Kia Niro EV-dki peame veel veidi ootama…

Ka linnast väljas saab elektriautoga sõita

Alexela pole ammu enam pelgalt kütusemüüja vaid on laiendanud haaret jõuliselt kogu energiasektoris ja avanud üle Eesti uudse kontseptsiooniga teeninduskeskusi, mis on kohaliku kogukonna jaoks olulise tähtsusega.

Nii on see Paiaristis, kus mullu avatud teenindusjaam on Baltimaade suurim ning kus tavapärase tankla kõrval olemas korralik kohvik ja restoran, kauplus, kust osta esmatarbekaupu, postipakiteenus ja pank. Ka pesta saab või vajadusel tööd teha, sest internetiühendus on kiire.

Ainus, mida senini ei pakuta, on ööbimisvõimalus, aga nagu selgub omavahelisest vestlusest, on sellelegi mõeldud – kui on nõudmist, küllap siis tuleb ka teenus.

Alates 4. märtsist on Paiaristi tanklas olemas ka kaks elektriautode kiirlaadijat, lisaks nimetatud 160 kW võimsusega ultrakiirlaadijale, mis on Baltimaades esimene, ka teine, “tavaline”, 50 kW võimsusega kiirlaadija.

Mõlemad laadijad on paigaldatud koostöös Elepordiga ning Alexela plaanib nendega koostööd jätkata. Eleport käis koos nimevahetusega veebruaris välja ambitsioonika plaani, avada aasta lõpuks vähemalt 160 e-autode laadijat üle Eesti, sh maapiirkondades.

Alexela plaanidega haagib see mõte hästi, sest avamisel ütles ettevõtte tegevjuht Aivo Adamson, et üks eesmärke on tõestada elu võimalikkust maal ja aidata igati kaasa, et inimesed saaksid linnadest eemal elutähtsaid teenuseid.

Elektriautode kiirlaadijad üle Eesti murendavad eelarvamust nagu saaks elektrikatega ainult linnas sõita: “Võimalus 5 minutiga keset Eestit auto aku piisavalt täis laadida, et sõita edasi ükskõik, millises suunas, peaks olema kinnituseks, et ka maal saab kaasaegselt elada,” rääkis Adamson.

Järva vallavanem Rait Pihelgas kinnitaski, et lühikese ajaga on Paiaristist saanud kohalike jaoks oluline teenuskeskus: “Siia tullakse sööma ja aega veetma, pangaasju ajama ja postiteenust saama. Järvamaa sõlmpunktiks olev Paia liidab maakonna eri osad, oleme tänulikud, et meil see koht siin nüüd on.”

Vallavanem rääkis ka oma elektriauto kogemusest: “Olen sõitnud i-MiEV-iga ja isegi selle auto kiirendus on elamus.” Ta lisas, et usub, et sarnaste kiirlaadimispunktide tekkimine julgustab inimesi rohkem e-autosid ostma.

Aivo Adamson tuletas veelkord meelde, et elektriautode ostutoetuse esimene voor tuli jaanuaris nelja minutiga täis: “Peame olema valmis selleks, et elektriautosid on järjest rohkem ja neid tahetakse sama mugavalt ja kiiresti laadida kui tangitakse tavalisi autosid.”

“Nii meie kui elektriautode omanike üks unistus on nüüd täitunud: Eesti südames saab väga kiiresti e-autot laadida. 5 minutit on paras aeg, et end sirutada, 10 minutiga jõuab ka süüa ja selle ajaga on võimalik osal autodest isegi aku täis saada,” rõõmustas Adamson.

Kui kiiresti aku siis täis saab?

Paia ultrakiirlaadija koguvõimsuse suudavad ära kasutada vähesed seni tootmisse jõudnud e-autod. Üks, mis sellest postist kõik oskab välja võtta, on Porsche Taycan.

Sõitsin Taycaniga Tallinnast Paiaristile tugevas vastutuules ja vihmasajus, keskmiseks energiakuluks kujunes umbes 34 kWh/100 km kohta.

Kõrval istunud müügiekspert muigas, et pole see mingi eriline tulemus, testsõitudel pigistatakse autost välja ka enam kui 60 kWh/ 100 km-le. No Porsche ju! Võrdluseks: Audi e-troniga päikesepaistelisel suvepäeval sain kuluks 37 kWh.

Peatumata praegu pikemalt Taycani iseloomul või sõiduomadustel, kasutasin kolonni lipukandja õigust ja roolisin auto esimesena ultralaadijasse. Paiale jõudes oli akut alles 14%. Taycan Turbo S maksimaalne vastuvõtuvõime on 270 kW alalisvoolu. Vaevalt poole tunniga oli akus nii palju särtsu, et sõita Tallinna ja Paiale tagasi.

Porsche Taycani laadimisefektiivsuse kohta täpsem teave puudub, aga Tesla Model 3 on teadaolevalt üks usinamaid energiaammutajaid, mis suudab kõige kauem kõige “laiemalt” ehk kiiremini pakutavat elektrit vastu võtta.

Tesla Model 3, millega sõitsin Tallinna tagasi, tõrkus esialgu ultralaadijaga paaritumast, aga väikese meelitamisega sai asi lõpuks ära tehtud. 22% oli, umbes 15 minutit laadisime ja sõit Tallinna poole võis alata.

Auto keskmine energiakulu on normaalsel sõidul kuskil 22-23 kWh/100 km kandis, laadimiskiirus küündis korraks üle 120 kW ja pardakompuuter näitas, et tunniga saab 800 km laetud nagu naksti.

(Tegelikult saaks Model 3 vastu võtta ka 160 kW kuid auto aku oli laadimise ajaks juba maha jahtunud, Paia laadija kiirus esialgu ka piiratud. 120 kW on seega super tulemus. Tesla laadijates akut eelsoojendatakse.)