Rootslased katsetavad kummist kõnniteid, mis säästaks tuhandeid inimelusid
Rootsi võimud teatasid, et kahe nädala pärast hakatakse Lundis ja Helsingborgis algava pilootprojekti käigus proovima vanadest rehvidest tehtud teekatet. Uus lahendus aitaks ka inimeste elu ja tervist kaitsta.
EL-i rahade toel katsetatava materjali suhtes on lootused suured. Arvatakse, et juba viie aasta pärast võiks 60 protsenti piires vanadest rehvidest koosnev materjal mitmetes Euroopa suurlinnades tavaline olla.
Lisaks sellele, et see aitaks vanadele rehvidele rakendust leida, on spetsialistide sõnul uuest materjalist kasu ka vanemate inimeste tervise hoidmisel. Nimelt on kõnniteedel kukkumine väga suur probleem ja kummist teekate oleks seetõttu meile kõigile ohutum. Praktikas saab uudse teekatte kiht olema nelja kuni kaheksa sentimeetri paksune.
"Uus teekate päästaks tuhandeid elusid nii Ühendkuningriigis kui ka teistes Euroopa riikides," selgitas Viveca Wallqvist, kes on Rootsi RISE nime kandva teadusinstituudi juures juba seitse aastat kummist kõnniteede projektiga töötanud. "Inimestel ei tekiks seal kukkudes näiteks luumurde ja ka surmajuhtumid on ebatõenäolisemad. Lisaks oleks paljudele vanematele inimestele pehmem teekate julgustuseks, kui muidu kukkumishirmus välja minna ei taheta," selgitas Wallqvist USA teadusühingu AAAS konverentsil.
Ka meditsiinilised andmed kinnitavad mitmest vaatepunktist, et kukkumine on just vanemate jaoks tõsine probleem. Näiteks Ühendkuningriigis läbi viidud pensionäride probleeme kaardistav uuring viitab, et koguni 4,3 miljonit pensionäri riigis leiavad, et kukkumishirm on üks nende jaoks elus kõige suurem mure. Samamoodi näitavad andmed, et sadu tuhandeid üle 65-aastaseid inimesi Euroopas puudutavad iga-aastaselt kukkumise tagajärjel tekkinud luumurrud või nihestused.
Ka kukkumisest tingitud surmad on vanemate inimeste seas väga sagedased. Ühendkuningriigis on see üle 75-aastaste seas enimlevinud õnnetussurmade põhjus, igal aastal sureb seetõttu üle 5000 inimese. Ka selles vallas peaks uus kõnniteematerjal abiks olema, kuna neelab koguni 80 protsenti kukkumisjõust.
Kokku hakatakse lähinädalatel Rootsis rajama umbes paarisaja meetri pikkust kõnniteelõiku, millele lisanduvad veel samast materjalist jalgrattarajad. Kui kõik läheb plaanipäraselt, jõutakse uudsete teede rajamisega lõpule selle aasta suveks ja pärast seda saavad inimesed neid ka päriselt kasutama hakata.