Tosinkond aastat kestnud nutiajastul on saanud tavaks, et iga seadmetüübi vallas on liidrikohal üks kindel tootja, kes müüb enim ja/või koorib enamiku tulust.

Paljudel juhtudel on see üks selge liider Apple, aga nutinduses on siiski üks valdkond, kus Apple pole kaugeltki liider ega isegi mitte jõulisimate tegijate hulgas.

See nišš kannab nime nutikõlarid, mille hulka võib lugeda ka nende edasiarendusena nutiekraanid.

Esimese praeguses mõistes nutikõlari tõi müügile Amazon, see toimus 2014. aasta novembris, ja kuna tootja lubas seadmele lisatud digiabilist Alexa ka teistel firmadel kasutusele võtta, õnnestus sel kiiresti juhtkoht saavutada.

Kui levinud Amazoni digiabiline hetkel täpselt on, ei tea, aga Amazon teatas aasta eest, et Alexa toega seadmeid on toodetud 100 miljonit eksemplari. Alexaga seadmeid oli selleks ajaks 150 ja digiabilisega oskasid suhelda üldse 28 000 koduseadet 4500 tootjalt.

Pole siis ime, et Amazon on nutikõlarite-ilma oma raudsesse haardesse saanud. eMarketer’i uuringud näitavad, et Amazonile kuulub tänavu 69,7% ehk üle kahe kolmandiku nutikõlarite turust USA-s (mis ongi nende jaoks suurim turg) ja rivaalid ei jõua sellele tulemusele isegi ligilähedale.

Teisel kohal on muide Google, kes on haaranud 31,7% pirukatüki ehk ligi kolmandiku, mis on muidugi ka aukartust äratav saavutus.

eMarketer ei hakanud Apple’it ja muid tootjaid isegi eraldi välja tooma, vaid lisas, et „kõigile teistele” kokku kuulub 18,4% turust.

Kui teravpilguline lugeja nüüd õhinast punetades uudist kommenteerima tõttab, et ainuüksi Amazoni ja Google’i tulemus annavad kokku üle 100 protsendi, mis on ju võimatu, siis tuleb arvestada, et uuring peab silmas, et ühel kasutajal võib ka mitme tootja nutikõlareid olla. Kasutajatena läksid arvesse need, kes seadme vähemalt kord kuus käivitavad.

Apple on üldse väljastanud ainult ühe moodsas mõistes nutikõlari, HomePod, mis ilmus kahe aasta eest. Huvitav oleks näha selle järeltulijat ja kuidas selle saabumine tootja positsiooni nutikõlarite vallas mõjutab.