Üsna tavapärane stseen, mis mõnel lapsevanemal leebemas, mõnel karmimas vormis ette tulnud. Paljudest sellistest aktiivsetest ja kohati keevalistest mängijatest saavad loomupoolse aktiivsuse toel tulevikus väga asjalikud tegijad. Võistlus sääraste tegijate kaasamiseks käib igal sammul ja algab järjest varasemas eas. Tehnikaharidus pole kunagi liigset populaarsust nautida saanud. Küll aga naudivad tehnikaharidusega töötajad väga põnevaid tööülesandeid hästitasustatud töökohtadel. Tallinna tehnikaülikool lööb juba üle kümneaastase praktiliste projektide kogemusega kahte kärbest ühe hoobiga. Tudengid saavad realistlikes oludes (aega on vähe ja raha pole ka piisavalt) meeskonnatööd treenides luua toimiva toote ning kooliõpilased saavad selle mõnel näitusel TalTechi boksis proovile panna.

Senised tudengite projektid Robotexil
2007 Blackjack robot

2008 ahv flöödiga Magic Flute

2009 terviseseade Hygea Fit

2010 juhitav tulistamissimulaator PinxPonx

2011 mobiilne jalgadega tool Tippija

2012 hüdroajamiga jalgratas Flowbike

2013 interaktiivne taktikalabürint Airmazer

2014 kahe rõngasrattaga sõiduk Wheelie ja lõputu ronimislindiga ronimissein InSein

2015 iselahtipakkuv või mobiiliäpist avatav/tellitav laud UnBox

2016 virtuaalreaalsuses võidusõidurada WeRace

2017 superkondensaatorite jõul liikuv mopeed Far-Rad ja tasakaaluliikur ChallengeBoard (pildil)

2018 löökkuulimäng „BallTech“

Ka tänavu paneb mehaanika ja tööstustehnika instituudi tootearenduse ja tootmistehnika eriala Robotexile välja lastemagnetid – mängud, mida saab mõnuga mängida ning samas jälgida, kuidas toimib tänapäevase tööstustehnikaseadme sisemus. Plaanis on luua käesurumismasin, mootorpaadilabürint ja võrdõiguslikkuse jalgpall. Mida üks või teine mäng endast täpsemalt kujutab, seda näeb kohapeal Robotexi TalTechi boksis. Aga üks asi on kindel – kooliõpilased on parimad katsetajad. Nad suudavad üles leida kõikvõimalikud kombinatsioonid olukordadest, mida mängu loojad ei osanud uneski näha. Nad panevad proovile mängu konstruktsiooni löögi-, tõmbe-, väände- ja isegi seni avastamata jõudude suhtes. Nad leiavad tootele uusi kasutusvaldkondi, loovad uued reeglid ja tõestavad lühikese aja jooksul, et seadmel on olemas omad nõrgad kohad. Nad küsivad tootearenduse tudengitelt – mängujuhtidelt – uskumatult palju toredaid küsimusi ja teevad teraseid ettepanekuid. Mõnikord panevad ka kannatuse tõsiselt proovile. Täpselt nii nagu päriseluski.

Kui muidu tegeleb tootearenduse ja tootmistehnika eriala kas tootmise digiteerimise, tootmisprotsesside optimeerimise, automatiseerimise ning robootika või siis hoopis digitaalsete kaksikute teemaga, siis mängu abiga püüame ehitada sildu lihtsate ja keerukate asjade vahele. Pisut rohkem kui kümne aasta jooksul on tootearendajad loonud juba 14 sarnast mängulist toodet. Neid on esitletud messil „Teeviit“ ja Robotexil, nendega on lõbustatud inimesi muuseumiööl ning neid on väga edukalt kasutatud teadmiste tudengilt tudengile edastamiseks. Ehk siis järgmise aasta magistrandid on eelmiste aastate töid analüüsides leidnud kiirema tee parema tooteni. Tekib küsimus, kuidas öelda eesti keeles „Win-win“, sest just selline on selle projekti iga-aastane tulemus. Pakuks, et „võidavad kõik“.

TalTech Robotexil 2019

  • Autonoomne sõiduk Iseauto, vt iseauto.ee
  • Autonoomne laev Nymo, vt nymo.ee
  • TalTechi ja Tallinna tehnikakõrgkooli üliõpilaste ehitatud isejuhtiv vormel
  • Tudengisatelliidid Koit ja Hämarik
  • Mehhatroonika õppetöös kasutatav droon WingCopter
  • Kolm tootearenduse tudengite tööd: käesurumismasin, mootorpaadilabürint ja võrdõiguslikkuse jalgpall
  • 55 kilogrammi kaaluv võistlusrobot Ouroboros
  • TalTechi meenetepood


TalTech korraldab ka kümme töötuba, mille kohta leiab infot Robotexi veebilehelt.

Jaga
Kommentaarid