Londonis toimunud vesinikukonverentsil jäi silma Walesi idufirma Riversimple, mis tutvustas vesinikelemendiga kahekohalist, liblikatiibsete ustega pisiautot Riversimple Rasa. Idee ja teostus vääriksid innovatsiooniauhinda.

Riversimple on harjumuspärase ärimudeli totaalselt tagurpidi pööranud. Selle asemel, et kliendile müüa, ütleb ettevõte, et nad ei müü, ja annavad kokkulepitud ajaks auto lihtsalt rendile. Võttes sealjuures enda kanda kõik mured. Kliendil ei jää muud üle kui väikese vesinikautoga sõita.

Mida parem auto, seda vähem muret

Tänane autotööstus on keskendunud esmajoones tootmise optimeerimisele: tarbijale müüakse auto koos selle probleemidega – vastupidavus, kütusekulu, hilisem kasutuselt kõrvaldamine on sisuliselt tarbija rida.

Riversimple lähtepunkt on, et auto on lihtsalt võimalikukult efektiivne transpordivahend, mille kasutus antakse kliendile kokkulepitud perioodiks.

Testperioodil küsitakse tarbijalt 500£ kuus, kusjuures see sisaldab kõike – kindlustusest, kütuse ja hoolduseni. Kulumisest tingitud remontidest otsesõnu ei räägita, kuid Riversimple on selge sõnaga öelnud, et nende soov on mitte müüa. Müüa mitte ühtegi autot!

Seega – soovid rendiauto tagastada – aga palun! – mis siis, et vedrustus kääksub ja rooliliigend vajab vahetust ning kuskil midagi loksub. See on tootja mure.

Müües ajapiiriga renditeenust, on autotootja ise huvitatud, et kütusekulu oleks madal ja et auto peaks vastu. Mida odavamalt suudab ta autoparki pidada, seda rohkem ta teenib.

Riversimple Rasa

Kõik riiulist, kõik rendile

Kuidas seda saavutatakse? Komponendid tulevad riiulist, ise erilist arendustööd ei tehta. Aga mis peamine – ka autos kasutatavad kütuseelemendid on võetud selle algselt tootjalt rendile – ühekordse müügi asemel saab ka nende valmistaja pikemalt kasu.

Eraldi rõhku kliimaneutraalsusele või muule rohelisele lobale ei panda: on iseenesest mõistetav, et kasutatakse ümbertöödeldud materjale, optimeeritakse varuosade transpordikulusid jms. Et kestaks, peab panustama.