Ford Transit ja Tourneo Custom PHEVid ehk pistikhübriidid on loodud selleks, et klientidel oleks võimalik sõita heitmevabalt ja samal ajal mitte muretseda elektrisõiduki sõiduulatuse pärast.

Eesti turul ja oludes jääb õhku rohkelt küsimärke, aga saastega võitlevatesse ja automaksude poolt laastatud suurlinnadesse sobivad need keskmise suurusega kaubikud nagu rätsepülikond salaagendi selga.

Elektri- või hübriidajamiga sõidukid ei ole tänapäeval enam sugugi haruldane nähtus: toodavad nii jaapanlased kui sakslased (VAG) kui ka ameeriklased (Ford).

Praktiseeriva kaubikufanaatikuna on mul pikka aega olnud küsimus, miks hübriidajamid kaubikute maailmas veel kanda kinnitanud ei ole?

Kaubiku kandevõime on küll tähtis, aga näiteks linnas ummikus suure koormaga olen end korduvalt tabanud mõttelt, et võiks üsna vabalt mõned kümned kilogrammid ohverdada, et ohtralt kütust, sidurit ja käigukasti säästev elektrimootor sõitmist toetaks.

Olgu siinkohal meelde tuletatud, et HEV (hybrid electric vehicle, hübriidelektrisõiduk) koondab endas erinevaid jõuallikaid.

Peamiselt kombineeritakse täiselektrilise ja täielikult sisepõlemismootoriga (peamiselt mootoribensiini tarbiva) sõiduki komponente. PHEVil ehk pistikhübriidil on lisavõimalus auto pardal olevat “elektripaaki” vooluvõrgust juurde laadida.

Kui saabus teade, et Ford näitab ajakirjanikele Transit ja Tourneo Customi PHEV sõidukeid ja suure kaubiku, Transiti mHEV ehk mahehübriidset versiooni, siis esimene emotsioon oli kahtlemata seotud unistuste täitumise mõtetega.

Esitlusel selgus, et toode on tõepoolest selline, nagu seda nimetatakse, kuid mõnede agadega. Ford on selles segmendis esimene autotootja, kes PHEV süsteemi kaubikule installeerib.

Mahehübriidset suuremat kaubikut nimega Transit ei olnud veel võimalik omal nahal ära proovida ja seetõttu sellel pikemalt siinkohal ei peatu, kui et rihmülekandega elektrimootor-starter säästab keskmiselt kolm, aga teatud tingimustes lausa 8% kütust. Siin agasid ei ole.

Igat sorti üllatusi

Aga Fordi PHEV kaubiku ja minibussi esitlus kujunes oodatust põnevamaks, seda nii heas kui võib-olla mitte nii heas mõttes.

Esimene üllatus oli see, et Fordi meeskond rääkis väga enesekindlalt mõlemast PHEV autost kui e-autost, mille puhul ei pea sõiduulatuse pärast hirmu tundma.

Teine üllatus oli hübriidajami lahendus, mis tõepoolest lubab autot elektriautoks nimetada ning kolmanda suure üllatuse tõid mõned lisad, mida neile pool-särtsu-kaubikutele pakutakse. Kõigist tuleb allpool ka juttu.

Head ei saa halvata, sest päris ausalt öeldes peab Maarjamaal olema väga keskkonnateadlik ja natuke fanaatik, et nende kaubikutega tööd teha. Fordi kaubikute kontekstis on siin rõhk sõnapaaril “tööd teha”.

Ehitatud ettevõtjatele, nii nad ise ütlevad. Ning seda on Fordi kaubikud ka olemuselt, kvalifitseerudes samasse ihaldusväärsesse sektorisse nagu profisarja elektritööriistad.

Kas see on elektriauto?

Ford Transiti ja Tourneo Customi kaubikutel veavad esirattad, mis saavad oma jõu AINULT 92,9 kW arendavalt elektrimootorilt.

Sisepõlemismootor täidab selle auto peal range extenderi ehk sõiduulatuse pikendaja funktsiooni. Bensiiniga töötav mootor ratastega ühenduses ei ole, seega oleks need tõepoolest justkui e-autod.

Elektrimootorit varustab elektriga ainult 13,6 kWh mahutavusega liitium-ioon akupakk, seega on sõiduulatuse pikendamine hädavajalik.

Ideaalsetes oludes saab pisikese akutäiega sõita täiselektrilisena 56 kilomeetrit, Rootsi maanteedel, sügisese ilmaga ja sõidustiilis või mugavustes tingimata oli tegelikkus 37 km. Pole just tulemus, mille põhjal e-autodest rääkida…