Ajakirjanikele avas IAA 2019 uksed juba 10. septembril, mil algasid olulised toote-esitlused. Tavakülastajad said uksest sisse 12. septembril ning võivad ekspositsiooni uudistada kuni mihklikuu 22. kuupäevani.

Niisiis on tõsisel huvilisel veel küllaga aega osta lennupilet ja kohale minna: IAA näitusealale pääseb Frankfurdi lennujaamast mugavalt rongiga kohale ning “hommikul sinna-õhtul tagasi” on täiesti tehtav.

Kui lennupiletite hinnad on seinast seina, odavaima edasi-tagasi mitte-odavlennupileti saab umbes 350 euroga siis näitusepilet ise maksab sõltuvalt nädalapäevast 13-17 eurot, perepilet 35€.

Karta pole ka, et ilm elamuse ära rikuks: ilmateade lubab kogu järgmise nädala päikesepaistet ja +20 C° sooja, seega saab rahulikult ka näituse õuealal proovisõitu teha ja kohvikus tšillida.

Kohale saab väga lihtsalt

Mis on Frankfurdis fookuses?

Frankfurdi autonäitus on ennekõike “kodutootjate” ehk VAG-i, BMW ja Mercedese väljanäitus. Jaapani brände esindab ainsana Honda, Koreast on kohal Hyundai, millel on IAA-l väga soliidne esitlusala, Kia eksponeerib omi uudistooteid proovisõidualal. PSA gruppi esindab Opel, ka ju Saksa päritolu tootja.

Niisiis saab kindlasti tänavusel Frankfurdi automessil ülevaate Saksa uutest elektriautodest ja tulevikuideedest, peamiselt siiski elektriautodest Neid on siin koos nagu kirjusid koeri pulmaajal.

Üllatuslikult on Hiina autotootjad Frankfurdi enda jaoks avastanud. “Hiina autotootja” on ehk hägunegi mõiste, paljud tuntud Euroopagi brändid teevad koostööd hiinlastega ning näiteks Polestar on hiinlaste omanduses.

Hiina huvi kasvu võib põhjendada USA-Hiina kaubandussõjaga, mis osaliselt sulgeb olulise turu ning loomuliku sooviga laiendada oma haaret Vanas Maailmas.

Näiteks Great Wall on sõlminud kokkuleppe akutehase rajamiseks ja iduforma BYTON tahaks 2020 lõpus oma esimese elektrika Euroopas müügile tuua.

Lapsed ja mudelautomaania

14.-15. septembril toimub IAA sees veel teinegi autonäitus: Automania 2019. Siin brändipiiranguid ei ole, kohal on kõik margid läbi ajaloo. Pole lootustki suveniirita lahkuda.

Frankfurti autonäitus 2019

Lapsed võib käest ära panna lastealale, iseasi, kas neid sealt suure nutu ja vastupunnimiseta enam kätte saab: IAA on tänavu tõsiselt järelkasvu autoharidusele panustanud.

Elektriautoga sõitmine, oma kätega auto ehitamine, Hyundai ja Legolandi autokool, võidusõit Carrera XXL rajal ja Daimleri eksperimentaal-töötubades osalemine on killuke neist tegevustest, millega alanejad sugulased oma aega sisustada saavad.

Kui kõht läheb tühjaks, leiab kohapealt kümneid erilisi ja vähem erilisi söögikohti, kui hakkab igav, võib minna ja end tantsuplatsil tühjaks tantsida ning kui pole ühtegi ideed, mida peale hakata, võib nuhvlisse laadida IAA äpi ja lasta endale kandikul programm ette nämmutada.

Millest messil alustada?

Proovisõiduala näitusel

Meie soovitus on veidi äraspidine: enne kui staatilisi väljapanekuid uurima minna, tuleks pilk peale visata IAA proovisõidualale (Open Space 10). Valid auto välja ja paned sealsamas end sõidujärjekorda. ID kaart ja kehtiv juhiluba peavad kaasas olema.

Valik võtab silmad kirjuks. Näiteks Hyundai on väljas nii hübriidide, elektrikate kui ka Nexo- vesinikautoga, me soovitame kindlasti ära proovida uue Ioniq EV, mis on saanud värskendust ja suurema akupaki. Sealsamas on ka Kia, mille valikust võiks ära proovida uue XCeed linnamaasturi.

Elektriautodest on valikus näiteks uus BMW i3, Jaguar I-Pace, uus Renault Zoe, Tesla Model 3, uus VW e-Golf. Hiina tootjatest pakub proovisõitu Bejing Horizon.

Proovisõiduala on kasvav trend autonäitustel: tänapäeval ei viitsi keegi kuigi kaua stendil pöörlevaid sõidukeid tuiutada, tahaks oma käega katsuda, ise sõita, midagi teha. Loodetavasti võtab ka Genf Frankfurdist eeskuju – seda kevadist autonäitust loetakse kõige tähtsamaks Euroopas, aga siiamaani pole kohapeal sõita saanud.

Mida Frankfurdis vaadata?

Siinkohal jääme oma liistude juurde ja pakume välja paar erilisemat autot, mis on kas täiselektrilised või siis on kuskil olemas elektriajam ning millest Frankfurdis kohe kindlasti mööda vaatama ei peaks.

Esimene pakututest jõuab kindlasti müügile, teine väga tahab, kolmas on juba ära müüdud, neljanda ja viienda kohta puuduvad aga täpsemad andmed, need näevad veidi friikid välja.

Honda e elektriauto

Honda lahe linnaauto

Honda valis oma 2020. aastal seeriatootmisse jõudva kompaktse elektriauto esmaesitluseks Frankfurdi IAA 2019 näituse.

Äärmiselt laheda väljanägemisega autol on 35,5 kWh akupakk, mis võimaldab ühe laadimisega sõita kuni 220 km. See on täiesti piisav linnasõitudeks. Esialgse info kohaselt jääb auto hind 35 000 euro kanti.

Honda e tuleb müügile kahes võimsusvariandis: 100kW/ 136 hj ja 113 kW/154 hj. Pöördemoment on 315 Nm, 0-100 km/h saavutatakse umbes 8 sekundiga. Aku 80% laadimiseks kulub kiirlaadijas 30 minutit.

Digiajastule kohaselt leiab Honda e-st ridamisi ühenduvuslahendusi ja suured ekraani. Auto AI saab aktiveerida kui öelda “OK, Honda!”

Hiinlaste BYTON M-Byte

BYTON on põnev idufirma, mille on püsti pannud “vana hea” automaailma kogenud tegijad. Nende eesmärk on luua elektriautode esmaklassibränd, mis seniseid tegijaid lööks uudsuse ja värskusega.

No näiteks tõigaga, et auto kokpit on põhimõtteliselt üks hiiglasuur ekraan: 48 tolli on paras telekale. Byton on selle autosse tassinud.

Hiinlaste Byton M-Byte

Frankfurdis esmaesitleti elektrilist linnamaasturit M-Byte, mis tootmisse jõuab 2020 ja mida klientidele Hiinas hakatakse tarnima sama aasta sügisel. Eelbroneerimine on juba alanud.

BYTON nimetab end Hiina juurtega üleilmseks ettevõtteks. M-Byte autosid toodetakse Nanjingi ökonoomika- ja tehnoloogia arendustsoonis Jiangsu provintsis umbes 800 000m² – suurusel tehasealal.

Investorite toel on kokku saadud 1,5 mlrd US dollarit ning tehase aastatoodang peaks ulatuma 300 000 autoni. Väidetavalt on BYTONi tootmisüksus autotööstuse innovaatilisemaid, sest alustatakse puhtalt lehelt, mis teeb võimalikuks kõige uuemate tehnoloogiate juurutamise.

M-Byte’l on 72 või 95 kWh akupakk, sõltuvalt kas tegu on esi- või nelikveolise versiooniga. Sõiduraadiust ühe laadimisega vastavalt veoskeemile (NEDC) 430-550km. DC laadmisega saab aku 80% peale 35 minutiga.

Lamborghini Sián “superhübriid”

See on üks neist autodest, mis tuleb ruttu ära vaadata, sest tõenäoliselt ei avane elus enam sarnast võimalust: Lambo traditsioonidele sügava kummarduse tegevat sõiduimet toodetakse 63 tükki ja need kõik on omanikule juba ära lubatud.

Superautol on V12 mootor, mida toetab 48V hübriidajam, mis koosjõus annavad võimsust 602 kW/819 hj. See on kõigi aegade võimsaim Lambo, mis paigalt sajani lendab 2,8 sekundiga ja mille tippkiirus on 350 km/h.

Bolognese’i murrakus tähendab “sián” välku ning superhübriidiks võib saada ka 48V e-ajami toel. Nimelt on 34 hj võimsust tootev elektrimootor ühendatud käigukastiga, eesmärgiga muuta mootori ja kasti omavaheline töö veelgi vilkamaks. Üksnes elektri jõul saab autot ka näiteks parkida või aeglasel kiirusel manöövedada.

Lamborghini Sian superhübriid

Hongqi super-elektriauto ja e-SUV

Veel üks Hiina autotootja on Frankfurdis oma mudelitega väljas. Ausalt öelda jäi paljudele selgusetuks, miks ta seal kohal oli, sest müügile näidatud autod Euroopas niipea ilmselt ei jõua.

Hongqi tähendab mandariini keeles “punane lipp”. Tegu on sealse noobeltootjaga, mida on nimetatud ka Hiina RollsRoyce’iks ning mille toodete ampluaasse kuuluvad peamiselt riigiisadele mõeldud sõidukid.

RollsRoyce’i võrdlusele annab hoogu seegi, et mullu palgati kunagine RR disainer Giles Taylor Hongqi autosid kujustama.

Frankfurdis tasuks pilk peale panna kahele Punase Lipu tootele. Hongqi S9 superautole ja elektrilisele SUV-le – kui see ikka on elektriline.

Nimelt käivad jutud, et algselt elektrilisena prototüübitud E115 on uues versioonis tavalise 4-liitrise V8-ga auto, mida üritatakse rikastele ja ilusatele maha müüa.

Ka S9 puhul kerkib küsimusi nagu seenevihma järel. Kui E115 on RR, siis S9 “hiinlaste Bugatti”, eriseeria auto, mida valmistatakse vaid 70 eksemplari, millel on hübriidajam jõudlusega 1600 hj ja mis maksab rohkem kui 2 mln eurot.

Hiinlaste noobeltootja Hongqi S9 superauto

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena