Jaapani autorendi-ettevõtted täheldasid hiljuti kummalist tendentsi — arvestatav hulk nende klientidest rentis küll autosid, kuid läbis nendega väga väikeseid vahemaid või ei sõitnud autodega üldse.

Autorentijate huvides on, et rendiautodega läbitaks võimalikult pikki vahemaid, kuna nii teenivad nad rohkem raha, mistõttu pole imeks panna, et autode rentimise ja jagamise ettevõtted Jaapanis, mis rendiautode läbisõidu taolist drastilist vähenemist märkasid, muutusid murelikuks.

Lootuses taibata, mis toimub, korraldasid rendifirmad paar uuringut, mille tulemused olid väga huvitavad. Nimelt selgus, et inimesed rendivad üha rohkem autosid kõikvõimalikel muudel põhjustel peale ringisõitmise.

Jaapanis populaarse sõidukite jagamise teenuse NTT Docomo 2018. aastal läbi viidud uuring näitas, et üks kaheksast kasutajast rentis sõidukit mõneks liiklemisväliseks otstarbeks. Kõige suurem hulk vastajaid tunnistas, et rendivad autot selleks, et selles magada või puhata; neile järgnesid kliendid, kes väitsid, et kasutavad autot vaikse ja rahuliku kohana, kus on mugav pidada telefonivestluseid sõprade, perekonnaliikmete või äripartneritega.

„Tavaliselt on ainus paik, kus ma oma kliente külastades tukkuda saan, küberkohvik raudteejaama juures, kuid auto rentimine magamiseks maksab vaid paarsada jeeni (s.t mõned eurod) — peaaegu sama vähe kui küberkohvikus peatumine,“ selgitas üks meesterahvas Tokyost.

Mõned inimesed teatasid, et kasutavad rendiautosid einestamiseks, telerivaatamiseks, Halloweeni-kostüümide selgapanemiseks ja isegi väidetavalt näolihaste stressi vähendavate näoharjutuste tegemiseks.

Autode rentimist muuks kui ringisõitmiseks soodustavad odav hind ja kättesaadavus. Auto rentimine pooleks tunniks maksab ainult 400 jeeni (3,37 eurot), selleks võib kasutada telefonirakendust ja vabu rendiautosid leidub kümnetel tuhandetel parkimisplatsidel üle kogu Jaapani.

Jaapani juhtiv autode jagamise teenuse operaator Times24 andis teada samasugustest tulemustest. Ettevõtte küsitlusuuringus osalenud kliendid teatasid, et rendivad autosid nendes magamiseks või töötamiseks.

Üks klient tunnistas, et rentis auto eesmärgiga hoiustada selles kotte ja muid isiklikke asju, kuna lähedalasuvad tasulised pagasihoiu-automaadid olid kõik kasutuses.

Autode jagamise teenuse operaatorettevõte Orix Auto Corp. esindaja kinnitas, et ka neile tagastatakse sageli autosid, millega pole kusagile sõidetud, kuid ei täpsustanud, milleks kliendid sõidukeid selle asemel kasutavad.

„Meil pole selget ülevaadet sellest, millisteks otstarveteks meie sõidukeid tegelikult kasutatud on,“ tunnistas Orix’i pressiesindaja. „Võime vaid kinnitada, et meie andmete kohaselt rendib arvestatav osa kliente küll autosid, aga ei sõida nendega ringi.“

Jaapanlaste taoline ebatavaline komme sai tõenäoliselt alguse pärast 2011. aasta katastroofilist tsunamit, kui inimesed hakkasid autosid rentima ainult selleks, et neis mobiiltelefone laadida.

Ehkki suurem osa klientuurist kasutab rendiautosid jätkuvalt sõitmiseks, kasvab aeglaselt nende osakaal, kes rendivad autosid muudeks otstarveteks.