Arvamus: elektritõukerattad toovad välja nõrga liiklushariduse
Olen ise ka elektritõukerattaid proovinud ning ka ettevaatlikult liigeldes kummitavad mitmed ohud, mis üldiselt on väga võrreldavad jalgrattureid painavaga. Näiteks - nähtus, mis ka jalgratturina on muret tekitanud - kui tee on jagatud kaheks ning seal on jalakäijate ning jalgratturite pool, arvavad mõned jalakäijad millegipärast, et jalgrattamärgiga tähistatud pool on neile kõndimiseks mõeldud.
"Aga kui keegi seal ei sõida, siis võin ju seal kõndida," kuulen juba vastuargumenti tõusmas. Teoorias polekski sellest midagi, aga minu kogemus on näidanud, et valdavalt jalutavad seal inimesed, kes on kahekesi või isegi suurema seltskonnaga ning arvavad, et seetõttu kuulub nendele õigus võtta enda alla kogu kergliiklustee. Kella lastes vaadatakse pahase näoga otsa ja tullakse täpselt niipalju eest ära, et nibin-nabin saab ratta või elektritõukerattaga mööda.
Teine probleem valel pool kõndimisega on see, et kuna rattad, tõukerattad ja isegi rulluisud võimaldavad märkimisväärselt kiiremat liikumist, siis võib probleem teel paikneva jalakäijaga tekkida kõigest sekundi vältel. Kui inimesel puudub näiteks taha vaatamise harjumus ja ta astub jalgratastele ette nähtud osa peale täpselt sel hetkel kui keegi sealt mööda sõidab, võib kogu olukord lõppeda tõsise avariiga, kus haiget ja isegi vigastada võivad saavad mõlemad osapooled.
Kuid see ei tähenda, et jalgratturid ja tõukeratturid patust puhtad oleks - oma poolel sõitmise põhimõte kehtib ka vastupidi. Kui sõidad kergliiklusteel (elektrilise) tõukeratta või jalgrattaga, siis ära roni sellele küljele, kus käivad jalakäijad. Selline käitumine on samuti jalakäijale ohtlik ning tekitab olukorra, kus mõned inimesed võivad käia jalgrattaosal justkui kiusu pärast, kuna sõiduvahenditega liiklejad sõidavad nende poolel.
Liiklusreeglid kehtivad sellegipoolest
Veel üks probleem, mida olen nii elektritõukerataste kui ka rattaga sõitmise puhul täheldanud on see, et ka nendega sõites kehtivad samad liiklusreeglid, mis autodegagi - näiteks parema käe reegel, tee andmise kohustus anna teed märgi puhul ning parempoolse liikluse järgimise kohustus (!). Seda eriti juhul, kui sõidetakse sõiduteel.
Usun, et liiklusreeglite mittetundmise võib panna selle arvele, et nii ratta kui ka elektrilise tõukeratta juhtlenksu taha võivad sattuda inimesed, kes näiteks kunagi autokoolis käinud pole ja liiklusseadust vaid kaugelt näinud on ning kes seetõttu selliste asjade peale ei mõtle.
Samamoodi puudub sellistel liiklejatel mittemõtlemine tavalistele liiklusprobleemidele - ilmselt teab iga autojuht, et kuigi pööret lõpetades on tal kohustus teed ületavatele jalakäijatele teed anda, on küllalt juhte, kes seda kohustust ei järgi.
Sama asi on näiteks suunatulede, piduritulede ja muude liiklustavapärasuste järgimisega, mis autojuhiks õppinule ilmselge on. Linnadžunglis kergemate liiklusvahenditega liigeldes tuleb nii autoroolis kui ka autokoolis õpitu kõvasti kasuks, paljudel (värsketel) liiklejatel aga see kool puudub.