Sooga ja vanusega seonduvatest eripäradest auto ostmisel ei ole väga viisakas rääkida: reklaammaterjalides püütakse rõhuda neutraalsematele väärtustele nagu huvialad, elukoha iseärasused, perekonnaseis jms.

On aga avalik saladus, et on autosid, mis meeldivad valdavalt naistele – Eestis näiteks Nissan Juke, Škoda Fabia, Subaru XV, Volvo XC40, mis mingil seletamatul põhjusel õrnema soo ohkama panevad.

Üleilmselt on teada Ford Mustangi lugu: selle värskeim põlvkond on osutunud naiste seas müügihitiks, 2016 oli see statistika põhjal mitmes riigis ihaldatuim sportauto. Mustang meeldib ka meestele. Nagu kõik, mis natukenegi rohkem häält teeb ja kiiremini edasi käib. Isegi kui igapäevaelus sõidab isane inimene tavalise Toyota RAV4 hübriidiga või Škoda Octaviaga, vaatab ta mõnikord tänaval kihvtile autole järele. Või isegi unistab sellest.

Trendid on muutumas

Uuemad uuringud siiski näitavad, et autokultus ja soolised erisused on muutumas rudimendiks. Uus põlvkond ootab isejuhtivaid sõidukeid ja pooldab autojagamist. Elus on nii palju muud toredat, millele raha kulutada.

Kui Euroopas muutub tänavapilt üha ühetaolisemaks ning inimesed painduvad järjest uute normide alla ning loobuvad lihasöömisest ja ägedatest autodest, siis Ameerikas on asjad teisiti.

Seal küll on märke autostumise trendide muutumisest ent infra tuleb soovile käia jalgsi ja juua vett suhteliselt aeglaselt järele. Nii julgevadki nad osta veel korra ühe ägediku, ja siis veel ühe korra, ja veel… kuniks antakse.

Mehed ihaldavad kallimaid autosid

Aga mida siis mehed Ameerikas ostavad ja millest mujal unistavad? USA kasutatud autode müügikeskkond iSeeCars.com analüüsis ligemale 3 aasta jooksul nende kaudu tehtud 54 miljonit müügitehingut ja enam kui 500 000 hinnapäringut.

Selle ulatusliku valimi põhjal selgus 10 sõidukit, mis olid eeskätt huvipakkuvad meestele – nende puhul olid vähemalt 85 protsenti ostjatest mehed.

Meestele atraktiivsete autode keskmine hind oli keskmiselt 45 000 eurot, “naisteautode” puhul jäi hinnatase enam kui kolm korda madalamale, 13 000 euro kanti.

Mida mehed autolt tahavad?

Mida väärtustavad meessoost autoostjad ja miks? Tulemusi kommenteerisid Richard Reina kasutatud autode müügiettevõttest CARiD ja autoportaali TopSpeed peatoimetaja Robert Moore. Meeste jaoks on olulised sooritusvõime, disain, võimsus. Kiired ja võimsad autod on staatusesümbolid. Mida kallim auto, seda rohkem respekti meestelt ja atraktiivsust naiste silmis.

Naised seevastu ei püüa ägedad välja näha, neil on vaja midagi funktsionaalset või nunnut, kättesaadava hinnaga. Meeste unistuste auto on enamasti midagi kallist ja erakordset. Ka siis, kui olemasoleva sõidukiga rahul ollakse, soovitakse tulevikus soetada midagi luksuslikumat ja ägedamat.

Vanusega eelistused muutuvad: noored mehed tahavad kiireid ja edevaid autosid, keskeas muutuvad valikud praktilisemaks ja lisaks sooritusvõimele on oluline ka kütusesäästlikkus ja vastupidavus. Kui aga lapsed suureks kasvatatud, tekib taas soov eputada ning eelarve võimaldab siis juba vingemaid valikuid. Siis soetatakse sageli mõni põnev mänguasi või hobiauto.

Top 10 hulgas on nii Bentley Continental GTC kui ka ameerikalikke kastikaid – Ford F-350 Super Duty ja GMC Sierra 2500 HD. Viimase kümnendi jooksul on kastikad muutunud samuti staatusesümboliks ja nende puhul on eelistuseks ikka luksuslikumad variandid. Kütusesäästlikkusest ei tasu üldse rääkida. Soodsast hinnatasemest ka mitte.

Top 10 meesteautod

1. NISSAN GT-R (keskmine hind: $80 450; meeste tehtud hinnapäringuid: 99.1%)

Nissan GT-R on legend, maskuliinsete autode musternäide. Seda ihaldavad igas eas mehed, kelle armastus on alguse saanud kas "Kiiretest ja vihastest" või mõnest arvutimängust.

Nissan GT-R

2. BMW M3 (keskmine hind: $35 763; meeste tehtud hinnapäringuid: 92.2%)

M3 ajalugu ulatub möödunud sajandi kaheksakümnendate keskpaika, seega on sellest autost unistades üles kasvanud aastakäikude kaupa mehi.

BMW sõiduomadused on samuti legendaarsed. Kui autol on nii võimsust kui ilu, siis mahutab sinna tegelikult ju pere ka ära.

BMW M3

3. PORSCHE CAYMAN (keskmine hind: $43 303; meeste tehtud hinnapäringuid: 91.9%)

Mõõdukama hinnaga Porschede loomise katsed (914, 924, 944) päädisid eduga, kui ilmavalgust nägi Boxster.

Aastaringseks sõiduks sobib aga paremini Cayman. Porsche omamine on edukuse võrdkuju ja Cayman on võimalus sellesse klubisse pääsemiseks.

Porsche Cayman

4. PORSCHE 911 (keskmine hind: $65 081; meeste tehtud hinnapäringuid: 91.5%)

911 on absoluutne legend. Kui juba, siis juba. Kõige lahjem 911 on 20 hj võimsam kui kõige kangem Cayman (350 hj) ja tippvõimsusega 911 pakub lausa 580 hj. Porsche-omaniku jaoks on tegemist tippude tipuga. Miski muu ei saa ligilähedalegi.

Porsche 911