Makse leidub Soomes igale maitsele - koeramaks, telekamaks, pärimismaks, automaks, tulumaksust erinevates vormides rääkimata. Mõtle nendele enne, kui Soome kolimist plaanid!

Soome maksuhalduri värskemad maksuandmed näitavad, et autod ja nende kasutamine nuumab Soome riigi rahakotti ning numbrid panevad imestunult kukalt kratsima. Sõiduautode teeliiklusest kogutud number lõi uue rekordi - kunagi varem ei ole autoomanikelt nii palju automaksu kogutud.

Automaksud peaksid idee poolest suunama tarbijaid loodussõbralikumaid ja uuemaid autosid eelistama, aga millegipärast Soome autopargi keskmine vanus kasvab järjepidevalt ning ka autode hulk kasvab.

Natukene numbreid Soome maksuhaldurilt

Soome riigieelarve 2019. aastaks on umbes 53 miljardit eurot ning sellest hämmastavalt suur osa, umbes 16% kogutakse autokasutajatelt otseste automaksudena. 2018. aastal koguti Soomes teeliiklusest 8.4 miljardit eurot. Seda lisaks käibemaksule, mida on kõigis autovaldkonna kulutustes kah 24%.

Lõviosa kogutust, umbes 3 miljardit laekus kütuseaktsiisist. Iga-aastast sõiduauto maksu koguti 650 miljonit eurot ning diislimaksu umbes 300 miljonit eurot. Automaksu maksavad kõik registrisse kantud autode omanikud ning diislimaksu peavad igal aastal lisaks automaksule maksma diiselautode omanikud.

Miljard eurot kogunes aga sõiduautode registreerimisel kogutavast automaksust. Siingi oli kasv tuntav, sest Soomes kasvas nii uute sõiduautode müük kui ka kasutatuna maale toodud autode hulk.

Keskmise Soome erakasutuses sõiduauto pidamine läheb selle omanikule maksudena maksma umbes 1400 eurot aastas. See number koosneb ca 14 000 km aastas sõitvale autokasutajale kaela sadavatest autovaldkonna maksudest. Käibemaks ning auto soetuse, hoolduse, kindlustamise ja kütuse hind läheb siia kah lisaks. Siililegi saab selgeks, et ainuüksi auto maja ees eksisteerimise fakt on väga kulukas.

See koht, kus asi läheb eriti jaburaks

Ma ei lasku täna aruteludesse, mismoodi automaksud tarbijate käitumisharjumusi muudavad ning kuidas see kõik peaks teoorias suhestuma kliimamuutustega.

Samuti jätan arutlemata sellegi üle, miks Soomes teed hoolimata kogutavatest maksumiljarditest ikkagi lagunevad ja miks väiksemad teed kaugetes maapiirkondades talviti hoolduspuuduses vaevlevad.

Kuid paiskan õhku mõned numbrid lisaks eeltoodule. Mõtisklemiseks selle üle, kui kaugele on inimene valmis minema, et mingit ... elustiililisa soetada ja pidada.

Kui keegi tahab Soomes uuena osta näiteks Lamborghini Huracán LP 610-4 Spyder nimelise sportauto, siis tuleb selle eest välja käia umbes 550 000 eurot, millest üle poole moodustab automaks - 320 000 eurot on ainult automaksu, mis tuleb uue auto müügilt riigile maksta.

Maailma kõige kiirema SUV - Lamborghini Uruse automaks on selle kõrval lausa soodne - umbes 177 000 eurot. Tuletan meelde, et see tuleb maksta lisaks auto hinnale. Ja see ei sisalda iga-aastast automaksu.

Ei maksa imestada, kui eestlane VW Tiguaniga Soome maapiirkonnas sõites rohkelt pilke tõmbab - auto, mis meie riigis maksab üsna mõistliku rahasumma, paneb soomlastel rahanumbrid silme ees kerima: Nelikveolise Tiguani eest tuleb Soomes välja käia umbes 10 000 eurot automaksu ning iga-aastane automaks sellelt autolt on umbes 750 eurot.

Ka kasutatud autode toomine Soome ei ole odav. Soome automaks sõltub peamiselt auto heitmete hulgast, aga ka veoskeemist.

Iltasanomat pani aastal 2014 kokku nimekirja kõige rämedama maksunõude kaela saanud, kasutatuna Soome toodud autodest. Täna on olukord kindlasti erinev ja maksusummad erinevad, aga suurusjärk on tulnud, et jääda.

Lamborghini Aventador, mis toodi Soome 2 aasta vanusena kergendas omaniku rahakotti 272 000 eurose maksunõude võrra, Bentley Continental GTC eest tuli välja käia 140 000 eurot automaksu.

Aga see polegi nii üllatav. Maarjamaalgi levinud nähtuse - 4 aastat vana Audi A8 - registreerimisel tuli ühel soomlasel maksta 84 400 eurot automaksu.

Kes tahab, saab tabelit edasi imetleda ja selle üle imestada SIIN