Tšehhimaa automuuseumid ootavad avastamist
Tšehhimaa autoajalugu on ootamatult pikk ja väärikas ning see on ka põhjus, miks pea igal sammul leiab huviline mõne põneva automuuseumi. Toomas Vabamäe tegi ringi Škoda tehasemuuseumis Mladá Boleslavis ja Tatra tehasemuuseumis Kopřivnices.
Sarnaselt Saksamaale, Prantsusmaale või Itaaliale hakati ka Tšehhimaal juba 19. sajandil automobiile ehitama ning kümned sealsed auto- ja motomuuseumid on tulvil ainulaadseid eksponaate.
Kas teate, kus riigis ehitati vanim säilinud liikumisvõimeline bensiinimootoriga auto? Ei, Saksamaa ei ole õige vastus.
Auto nimega Marcus-Wagen valmis hoopiski tänases Tšehhi Vabariigis, Brno lähedal Adamovi masinatehases aastal 1889 ja seisab praegu Viini tehnikamuuseumis.
Seos pole sugugi juhuslik. Tšehhoslovakkia oli Austria-Ungari impeeriumi tööstusprovints ning juba esimese maailmasõja eel tegutses seal kümneid autotootjaid.
1949. aastal alanud sotsialismi ehitamise eksperiment suretas enamiku neist küll välja, aga autokultuuri juured olid Tšehhimaa mullas juba nii sügaval, et elasid üle isegi järgnenud 50-aastase ikaldusaja.
Seda kinnitab kasvõi hulk auto-, moto- ja muid selleteemalisi muuseume. Ja muide, autotoodangult per capita on maailmas praegu esikohal Slovakkia ja teisel Tšehhi Vabariik – kunagise Tšehhoslovakkia territooriumil elab kokku umbes 16 miljonit inimest ning mullu valmis seal üle kahe miljoni auto.
Raske valik
Tšehhimaa reisiplaanides oli mul kindel kava mõned sealsed automuuseumid põhjalikult ette võtta. Veebiotsinguga ei leidnud ma küll ainsatki täiuslikkusele pretendeerivat nimekirja, ent mainiti lausa kümneid muuseume.
Alates Praha Rahvuslikust Tehnikamuuseumist (kus autod moodustavad märkimisväärse, et mitte öelda kandva osa ekspositsioonist) kuni kõikvõimalike erakollektsioonideni.
Põhimõtteliselt võiks Tšehhimaal kaks nädalat ringi sõita, iga päev ühe autoteemalise väljapanekuga põhjalikult tutvuda, aga ikka jääks enamik neist külastamata. Seega tuli kohaloldud kaheksaks päevaks teha kodurahu nimel karm valik.
Sõelale jäid Škoda tehasemuuseum Mladá Boleslavis ja Tatra tehasemuuseumi Kopřivnices, riigi teises otsas. Aga ringi sõites sattusin puhtjuhuslikult veel viie auto- või motomuuseumi otsa, mille eksistentsist mul aimugi polnud.
Ning kohalikust suurimast autoajakirjast Svět motorů lugesin uudist, kuidas just äsja oli ühe entusiasti eraalgatusel lahti tehtud Simsoni mootorrataste muuseum. Nii et tõesti, valik on rikkalik.
Tšehhi auto-moto-muuseumidel on Lääne omadega võrreldes veel see eripära, et enamikust sealsetest eksponaatidest ei teata väljaspool nende sünnimaad suurt midagi. Avastamistrõõmu jagub aga selle võrra enam.
Muuseumitest saab täpsemalt lugeda ja rohkete piltidega galeriisid vaadata SIIN