Soomes valmivad tänapäeval nii Mercedesed kui ka superautod. Möödunud sajandil olid meie põhjanaabrid aga ühed peamistest NSV Liidus toodetud autode importööridest Lääne-Euroopas.

Osa nõukogude autodest kohandati Soomes oma tarbeks ümber. Neist osa re-eksporditi omakorda suurele kodumaale. Vähem on teada fakt, et mõned populaarsetest NSV Liidu sõiduautodest ongi ehitatud Soomes.

Täna on ehk raske uskuda, et NSV Liidus valmistatud sõiduautosid eksporditi kunagi kümnetesse maailma riikidesse, sealhulgas Lääne-Euroopasse.

Euroopas aga mitte ainult ei äritsetud nendega, vaid tehti olemasolevatest autodest ka väga isikupäraseid ja vähetuntud modifikatsioone.

Sõjajärgse Soome president Juho Kusti Paasikivi kasutas ametiautona mudelit ZIS-110. Riigipea soosis häid suhteid endise vaenlasega ning tema ZIS, mis ehtinud teadaolevalt ka Soome sõjamuuseumi ekspositsiooni, olevat olnud kingituseks NSV Liidu valitsuse poolt.

2017. aastal sõitis auto muuseumist Helsingisse, Kaivohuone restorani. Sündmus pälvis suurt tähelepanu ja Soome meedia kirjutas autost vaid ülivõrretes, kui välja arvata kütusekulu, mis oli üle 20l /100 km kohta.

Juba 1948. aastal müüs Konela (NSVL-Soome ühisettevõte) nõukogude Moskvitše, Pobedasid, veoautosid GAZ-51 ja seejärel mitmeid teisigi mudeleid alates MAZidest ning lõpetades Zaporožetsiga, mille moodsaks ekspordinimeks oli Jalta.

Üksnes 1960-ndal aastal müüdi 6500 sõiduautot, aga juba 1975-ndal, kui Žiguli populaarsus välismaal oli jõudnud tippu, oli müüginumbriks 12 647.

Soome turg oli nõudlik ja omanäoline ja seepärast püüdsid nõukogude tehased olla neile meelepärased ning viisid vastavalt kohalikule nõudlusele sisse muudatusi.

Kuid vahel muutis ka Konela ise nõukogude autosid uuenduslikumaks. Näiteks Soome “klassika„ Lada 1200 LS varustati kohapeal kahe peegli, peatugede ja isegi esitulede kojameestega.

Lugu koos rohkemate näidetega jätkub SIIN