Proovisõit | Lexus UX - jaapanlaste salarelv Euroopas
2019. aasta veebruaris jõudis Lexus märgilise tähiseni – klientidele sai üle antud 10 miljonit autot. Toyota luksusbrändil kulus selleni jõudmiseks 30 aastat, millest peaaegu poole vältel on mudelivalikusse kuulunud ka hübriidajamid. Tänapäeval pakub Lexus üle maailma 11 hübriidmudelit ja kuigi nimetatud ümmargusest kümnest miljonist moodustavad keskkonnasäästlikumad versioonid esiti vaid 15%, on see näitaja kiirel tõusukursil.
Seega pole tarvis imestada, et ka uusimat mudelit – tänase loo peategelasest UX – pakutakse samuti hübriidina ning ehkki hinnakirjas on ka tavapärane bensiinimootor, siis sellele suurt müügiedu ei ennustata. Mullu müüs Lexus maailmas pisut alla 700 000 sõiduki, millest Euroopa osa moodustas tagasihoidlik 76 000. UX-st peaks saama salarelv, et kasvatada Vana-Maailma müügiarvud 100 tuhandeni aastas, millest UX osakaal peaks moodustama veerandi.
Teravnurgad põhivarustuses
Väliskujunduse poolest on UX vaieldamatult Lexus. Teravnurgad nii keredetailidel kui ka laternate kujus ja kaubamärgi identiteedile iseloomulik massiivne kaheosaline iluvõre pärinevad selgelt samade disainerite laualt, millelt ka ülejäänud viimastel aastatel esitletud uudised. Turundusmaterjalide järgi tuleneb UX sõnadest Urban + X-over (crossover), mis võiks eesti keeles kõlada kui „linnamaastur“. Ja kuna tegemist on praeguse autotööstuse kõige kiiremini kasvava segmendiga, siis võib mõista, miks Lexus just selle mudeliga müüki kasvatada tahab.
Esimese Lexusena Toyota uuele platvormile GA-C ehitatud linnamaastur evib madalamale toodud raskuskeset ja pakub tänu sellele pigem mõnele väiksema keskklassi luukpärale sarnanevat sõidukogemust. Autoklassi arvestades on tegemist üsna madala sõidukiga, mis samuti passib seatud eesmärkidega. Ligi 4,5 meetri pikkusena istub UX mudelite CT ja NX vahel, pakkudes konkurentsi Audi Q3-le, BMW X1-le ja Volvo XC40-le. Autot saab soetada nii esi- kui nelikveolisena, kuid mõlemal juhul uhkustab UX suuremõõduliste ratastega (baasvarustuses 17-tollistel velgedel, kõrgemate varustuste korral ka suurematel) ning rõhutatult robustsete rattakoopalaienditega.
Insenerid on püüdnud autot luues järgida ka hübriidtehnoloogiaga kaasnevat säästlikkuse ideed, nähes vaeva näiteks velgede aerodünaamikaga, et vähendada kütusekulu ja suurendada pidurite jahutust. Aerodünaamika tuleb mängu isegi tagatulede juures, mille vorm aitab õhuvooludel paremini ümber auto liikuda. Üle tagaluugi ulatuv punane valgusdioodide riba teeb aga UX tagaosa pimedas iseäranis efektseks.
Nägus ja kvaliteetne sõitjateruum
Esmakordselt UX-i istudes tasuks pöörata tähelepanu ukse sulgumisele. Täpsemalt helile, mis ukse sulgumisega kaasneb. Lexus pööras suurt tähelepanu ka sellele detailile, sest auto uks on ju üheks esimeseks kokkupuutepunktiks iga huvilise jaoks, kes ennast rooli taha sätib. Ja UX-i uks sulgub tõepoolest esmaklassilise „matsatusega“, luues mulje kvaliteedist ning turvalisusest.
a ega mulje hoolikusest ja pühendumisest ei kao kuhugi ka sõitjateruumis ringivaatamisel või käega üle pindade libistades. Margile omaselt on materjalid suurepärased, koostekvaliteet esmaklassiline ja kogu pakett igati nägus. Istmed on mugavad, aga pärast sõiduproovi peab tunnistama, et tavamudeli omad võiksid pakkuda enam külgtuge. Varustusega F-Sport kaasnevad istmed on aga imelised – piisavalt pika istmepadja ning mõnusalt ümber keha hoidva kujuga.