Vabamäe eri: viis iludust ja kümme veidrikku sellekevadiselt Genfi autonäituselt
Toomas Vabamäe väisas märtsis Genfi autonäitust ja tegi kahe päeva jooksul tähelepanekuid trendide ja suundumuste kohta. On aeg teha põhjalik kokkuvõte disainerite pingutustest. Teie ees on viis tänavuse näituse iludust ja kümme veidrikku.
2019. aasta Genf läheb ajalukku kui suurte ideede, aga vähese praktilise väärtusega mess. Mis tegelikult on igati asjakohane, sest kus siis veel oma visioone tutvustada, kui mitte Euroopa hinnatuimal autonäitusel?
Super, hüper, mega!
Sel aastal paistsid eriti silma hüper-, super- ja megaautod. Nende ümber tungles tihe parv huvilisi. Ju siis on elujärg jõudnud sinnamaale, et kui raha pole probleem, võib igavuse peletamiseks osta auto, mille hinnasilt ei oma mingit tähtsust.
Jutt ei käi “mingitest massiautodest” nagu Ferrari või Lamborghini, vaid markidest, mille aastast toodangut loetakse sadades või ainult kümnetes eksemplarides.
Kogu näituse imetletuim eksponaat tundus olevat Koenigsegg Jesko – mitte super- ega hüper, vaid tootja väitel maailma esimene megaauto.
Pininfarina on Koenigseggist veelgi tuntum nimi ning tegi ilma juba siis, kui viimatinimetatud firma asutaja Christian von Koenigsegg veel sündinudki polnud. Ent nüüd saavad neist konkurendid, sest Genfis jõudis avalikkuse ette hüperauto nimega Pininfarina Battista.
Battista Farina hüüdnimega Pinin oli teatavasti maailma ühe kuulsama disainistuudio Carrozzeria Pininfarina asutaja.
Just see stuudio, mis kuulub Itaalias Torinos asuvale ettevõttele Pininfarina SpA, kujustaski auto nimega Battista.
Ent disaini tellis ja autot hakkab müüma hoopis teine Pininfarina – Saksamaal Münchenis paiknev Automobili Pininfarina, mille omanik on India konglomeraat Mahindra & Mahindra. Seevastu toomisega tegeleb ikka Pininfarina SpA. Lihtne, eks?
Battista on maailma esimene täiselektriline luksus-hüperauto. Selle süsinikkandmikku paigaldatud neli elektrimootorit on summaarse võimsusega 1900 hj ja pöördemomendiga 2300 Nm .
Elektriajam pärineb oma ala kultusfiguuri Mate Rimaci ettevõttest ning võimaldab ühe laadimisega läbida 450 kilomeetrit. Auto hind saab olema 1,8 kuni 2,2 miljonit eurot ning seda ägedust valmistatakse maksimaalselt 150 eksemplari.
Aga Battistagi on masstoode, kui võtta võrdluseks Bugatti La Voiture Noir. See olevat kõigi aegade kalleim sõiduauto.
Keegi tundmatuks jääda sooviv Bugatti entusiast oli ainueksemplarina valminud auto eest maksnud 11 miljonit eurot.
Siin-seal on sosistatud, et „entusiasti“ nimi on Ferdinand Piëch (üks aegade väljapaistvamaid autoinsenere, endine Volkswageni kontserni juhatuse ja nõukogu juht).
Nimi Piëch oli Genfi näituse üks leitmotiive mitte ainult Bugatti pärast. Nimelt on Anton Ferdinandi poeg Piëch asutanud idufirma, mis plaanib kõigi märkide järgi otsustades saada automaailmas sama kuulsaks kui nüüdne maasturitootja Porsche.
Võrdlus Porschega pole sugugi juhuslik – Anton Piëch on Porsche asutaja Ferdinand Porsche lapselapselaps. Tema geenides voolab automaailma siniveri.
Genfis eksponeeritud Piëch Mark Zero – täiselektrilise kõrgmodulaarse sportauto prototüüp – oli igatahes välja peetud tasemel, millest enamik alustavaid superautotegijaid unistadagi ei oska.
Välimus on küll kahtlaselt sarnane Aston Martini traditsioonilise stiiliga ja liiguvad kõlakad… vabandust, liigub informatsioon, et Mark Zero ollagi Aston Martini sahtlisse lükatud Vantage’i projekti edasiarendus. Saame näha.
Mark Zero pidavat saama kolm elektrimootorit (üks ees, kaks taga) koguvõimsusega 450 kilovatti (üle 600 hj) ning jõudma ühe laadimisega 500 kilomeetri kaugusele.
Ent täiesti teisest universumist tundub olevat lubatud laadimisaeg – 4 minutit ja 40 sekundit 80-protsendise täituvuseni!
Lisaks pidavat auto moodulkonstruktsioon olema nii paindlik, et võimaldab samale tehnilisele baasile ehitada ka neljaistmelisi sedaane, linnamaastureid ja isegi pikappe, kui keegi peaks tahtma.
Akutoidet olevat võimalik asendada kütuseelementidega ja elektrimootoreid sisepõlemismootoriga. Tundub liiga ilus, et tõsi olla?
Kui firmat veaks mõni Müller või Schmidt, siis ehk jah, aga Piëchi perekonna sidemed Volkswageni kontserniga ei luba seda projekti alahinnata. Aastal 2022 peaks Mark Zerot osta saama.
Lugu jätkub Accelerista portaalis, sealt leiab ka konkreetsed viis iludust ning kümme veidrikku. Lisaks on veel valik hulludest ideedest, mida Genfis näidati ning leidub ka massiivne galerii autonäituselt.