Tesla on mitut puhku pannud alguse protsessidele, mis pikas perspektiivis muudavad sõidukite paradigmat. Ent ameeriklased ei ole kaugeltki ainsad, kes edukalt uusi tehnoloogiaid kasutusele võtavad, nad on lihtsalt häälekad.

Isejuhtivate veokite maailmas käib vilgas arendustöö ja mõõduvõtmine. Ettevõtted ühinevad, testitakse uusi tehnoloogiaid ja mõeldakse seadusandluse uuendamisele. Taas kord on Ühendriigid, sh California üks kohti, kus autonoomseid raskeveokeid testida.

See ilus päev, kui isejuhtivad veokid normaalsuseks muutuvad, läheneb vältimatult. Õigem oleks öelda, see päev on juba saabunud, sest elektrilised veokid, millel on olemas osaline autonoomne sõiduvõimekus, on eri maailmanurkades teedel liikvel.

On palju ettevõtjaid, kes täisautonoomsele juhtimisele üleminekut pikisilmi ootavad, sest sellega kaasneb tootlikkuse kasv, kütusesääst ja kulude kokkuhoid.

Tõenäoliselt toob see kaasa ka ulatuslikumaid muudatusi teeliikluses. Paraku pole kõik muudatused lillelised – päris kindlasti mõjutab iseveokite tulek oluliselt praeguste veokijuhtide tulevikku.

Kes on valdkonna põhitegijad?

Kuigi Uber teatas möödunud aastal automaatveokite programmi lõpetamisest, et keskenduda isejuhtivate sõiduautode arendamisele, jätkavad mitmed ettevõtted pühendunult selle valdkonnaga tegelemist. Valdav enamus neist tegutseb Ameerika Ühendriikides. Ent mitte ainult.

Daimler

Daimler on üks esimestest alustajatest. Automaatveoki testimisega tegeldakse 2014. aastast alates. Daimleri lahendus on kombinatsioon isejuhtivast veokist ja veokijuhist, kes võtab kontrolli üle siis, kui maanteelt asulasse suunduda.

Daimler plaanib käiku lasta täisautomaatsete veokite arenduskeskuse Oregoni osariigis Portlandis. Ameerika pole ainus, kus isejuhtivaid veokeid testitakse – M-B iseautod kompavad piire Saksamaal.

Waymo

Waymo on Google’i emaettevõtte Alphabeti haru. Üllatav, aga tõsi: Waymo on enam kui aastajagu tegelnud Californias ja Arizonas oma veokite testimisega.

Atlantas katsetatakse veokeid, mis toimetavad kaupu erinevatesse Google’i andmekeskustesse. Kõik veokid on varustatud radarisüsteemiga maanteedel navigeerimiseks ja juhiga, kes võtab juhtimise üle ohuolukorras.

Tesla

Tesla esimene täiselektriline ja peaaegu isejuhtiv veok nägi ilmavalgust 2017. aastal. Tesla veokite isejuhtimist võimaldab sõiduautodel kasutatava autopiloodiga sarnane tarkvara.

Autopiloot kujutab endast poolautomaatset süsteemi, milles kiirendust, pidurdust ja roolimist juhib arvuti, inimene on aga siiski kogu aeg roolis.

Tesla eesmärgiks on luua lahendus, milles automaatveokid sõidavad jadana juhtveoki järel, seda aga juhib inimene.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena