Taxify plaanib avada uue sõidukikategooria: sõita lubatakse ka kuni 19 aastat vanade autodega
Taxify kaalub uue Basic-sõidukategooria loomist, mis võimaldaks äpitakso teenust osutada ka väiksemate ja kuni 19 aastat vanade autodega, et klientidele soodsamat sõiduhinda pakkuda. Taxify praegused juhid on pahased, aga seadus on ettevõtte poolel.
Veebruari alguses saatis Taxify juhtidele kirja, teatega plaanist luua Tallinnas uus Basic – kategooria: “See saab olema inimestele, kes soovivad jõuda punktist A punkti B maksimaalselt kulusid kokkuhoidvalt. (…) Lisaks võtame vastu ka 2000-2004 aasta autod, mis teistesse kategooriasse ei sobi.”
Taxify avalike suhete juht Karin Kase ütleb, et ettevõte saatis juhtidele tõepoolest kirja, et uurida, kas neil oleks huvi uue kategooria vastu, mis pakuks hinnatundlikele klientidele soodsamat sõiduvõimalust.
“Varasemalt on paljud juhid sellise kategooria vastu huvi üles näidanud. Esialgu uurime juhtide valmisolekut selliseks sammuks, seetõttu on täpsemaid detaile hetkel keeruline kommenteerida. Anname kindlasti teada, kui me uue kategooria käivitada kavatseme,” kirjutab Kase lühidalt vastuseks küsimustele.*
Taxify juhtide ja lojaalsete klientide seas on plaan, hakata väikeste ja vanade autodega osutama odavamat teenust tekitanud parasjagu segadust ja ka pahameelt.
Peamine küsimus on, kuidas saavad vanad autod, mille mootorid ei vasta taksodele seadusega kehtestatud nõuetele sõidukikaardi.
Kardetakse ka Taxify maine kahjustumist – isegi kui klient tahab soodsat hinda, ei taha ta sõita ürgvana või pisikese autoga. Teenust osutaval juhil omakorda on keeruline ots-otsaga kokku tulla ja ausalt riigimakse maksta.
Järjekordne auk seaduses
Tallinna Munitsipaalpolitsei Ameti juhataja Aivar Toompere kuuleb uuest kategooriast ajakirjaniku vahendusel. Ja ütleb kohe, et tõenäoliselt on tegu järjekordse taksojuhtide ja äpitaksode kohtlemise erisusega seaduses. Sõidukikaardi** väljastamist vanemale autole ei saa takistada:
“Kui taksoteenust osutatakse infoühiskonna teenuse vahendusel ei ole kehtestatud keskkonnasäästlikkust tagavaid nõuded, st sõiduk ei pea olema Euro 5, nagu tavatakso peab olema. Seega ei ole alust keelduda sõidukikaardi väljastamisest,” ütleb Toompere.
Osa praeguseid Taxify juhte on seisukohal, et Tallinn saaks olukorra lahendada, kehtestades kiiresti taksot sõita võivatele sõidukitele lisanõuded. Ent seegi algatus jääb seaduse taha toppama.
“Tallinnas on kehtestatud nõuded, et taksoveol kasutataval sõiduk peab olema vähemalt Euro 5 aga see ei laiene infoühiskonna teenuse vahendusel teenust pakkuvatele sõidukitele,” vastab Toompere.
Tallinn äpitaksodele oma reegleid kehtestada ei saa, Mupo ülesanne on jälgida seaduse täitmist ja kontrollida juhtide ja nende sõidukite dokumentide korrasolekut.**
Toompere möönab, et algsest sõidujagamise ideest on äpitaksod nüüdseks väga kaugel, aga seadus loodi just neid võimalusi silmas pidades:
“Põhjus, miks seadusandja on selliselt toiminud (kirjutades sisse erisused äpitaksodele), kuna algselt nähti sõidujagamist hoopis teises valguses, milliseks ta praeguseks on kujunenud. Algselt oli mõte, sellega vähendada linnades sõidukite mahtu. Igaüks ei tuleks linna sõidukis üksi olles, vaid võtab teatud tasu eest naabrid ka peale,” tõdeb ta.