Olles olukorda lähemalt uurinud, avastas Apple, et taevassepürgivad tootevahetusnõuded tulenesid keerukast petuskeemist, mida viisid ellu organiseeritud grupid. Varastejõugud ostsid ja varastasid iPhone ning võtsid neist välja väärtuslikud osad (näiteks protsessorid, kuvarid ja loogikaplaadid), asendades need võltskomponentidega või isegi närimiskummi pakenditega, väitsid enam kui pool tosinat skeemiga tuttavat endist Apple’ i töötajat. Vargad tõid iPhoned poodi tagasi, väites et need on vigased ning said asemele uued, mida sai taas maha müüa, väitsid kolm endist Apple i töötajat. Varastatud komponentiga komplekteeriti iPhone’e, mida sai müüa väiksemates linnades üle kogu Hiina, väitsid kaks endist töötajat.

„Vanas majanduses esines sellist skeemi autotöökodades, kus autodelt monteeriti maha väärt osi ja müüdi need siis edasi,“ ütles Kyle Wiens, iFixiti (populaarne Apple i vidinate parandamise sait) CEO ja üks asutajatest. „Nüüd tehakse sama asja iPhone’idega.“

Pärast vägevat vasturünnakut sellise pettusega võitlemiseks suutis Apple nelja aasta jooksul oluliselt vähendada garantiikohustusega seotud pettuste taset oma Hiina poodides. Siiski näitab see varemalt infomeedias kajastamata lugu ilmekalt (keerukuse ja ulatuse mõttes), milliste probleemidega peab maailma kõige väärtuslikum firma rinda pistma uutel turgudel kasvu otsides. Nüüdseks pidi Apple seisma silmitsi sarnaste petuskeemidega ka teistes maailmaosades, teadis üks asjakohast teavet valdav isik rääkida.

Sellised väljakutsed on Apple’i jaoks eriliselt päevakorras praegusel ajal, kus Ameerika Ühendriikide ja Hiina vahelised pinged omavahelise kaubanduse asjus järjest kasvavad - USA intellektuaalse omandi vargus on kogu tüli keskmes. Nii nagu ka paljud teised tarbijate seas tuntud brändid, on ka Apple Hiinas juba pikemat aega sõdinud võltsijatega, kes usinasti toodavad võlts-iPhone ning rajavad Apple kauplusi imiteerivaid poode, kopeerides kõike poodide disainist kuni teenindajate T-särkideni.

Käesolev artikkel põhineb intervjuudel enam kui tosina endise Apple’i töötajaga, kes kõik on tuttavad vähemalt osa kirjeldatud juhtumitega, ning nõustusid rääkima kui neile tagati võimalus jääda anonüümseks. Apple keeldus juhtunut kommenteerimast.

Vägevalt kasvav turg

Kui Apple iPhone’i 2009. aastal Hiina turule tõi oli neil seal vaid üksainus pood. Samuti polnud neil lepingut Hiina suurima levifirma China Mobile’ga. Neil polnud isegi iPhone’, mis oleks töötanud China Mobile’i võrgus.

Kõigele sellele vaatamata läks müük vähehaaval käima. Aastaks 2012 moodustas Hiina piirkond 15% Apple’i netokäibest, olles tublisti kerkinud esimesest piirkondlike tulemuste avaldamise hetkest, 2010. aasta esimesest poolest, kui see oli alla 5%. 2012. aastaks oli Apple esimesele lisaks avanud kaheksa uut poodi, milliste hulgas olid ka harukeskused Shenzhenis ja Chengdus.

Apple’i juhtivtöötajad hakkasid rõhutama Hiina tähtsust ühe firma jaoks kõige olulisema turuna, avades järgneva kahe aasta jooksul seal hoogsalt kümneid uusi poode. Apple’i tulu Hiina piirkonnast (sisaldab ka Hong Kongi, Macaud ja Taiwani) tipnes aastal 2015, olles selleks ajaks juba neljandik firma tuludest kogu maailmas.

Samast aastast alates on kohalike tootjate odavamad telefonid hauganud endale osa Apple’i tuludest ja turuosast Hiina piirkonnas, kus tulud vähenesid nii 2016. kui ka 2017. rahandusaastal. Apple on nüüdseks suuruselt viies nutitelefonide müüja sealmaal, kui mõõta müügiedu müüdud ühikutes.

Eelmisel aastal müüs Apple Hiina piirkonnas 40 kuni 50 miljonit iPhone’i, mis on uuringufirmade Canalys ja Counterpoint Research andmetel umbes viiendik iPhone’ide läbimüügist kogu maailmas. Käesoleva aasta esimeses kolmes kvartalis hakkasid Apple’i Hiina müügitulud taas kasvama – analüütikute väitel siiski pigem siiski kallimate iPhone’ide kui suurenenud ühikuläbimüügi tulemusena.

Hiinas on Apple enamasti hoidunud petturite jõulisest tagaajamisest õigussüsteemi kaudu. Firma on ettevaatlik vältimaks potensiaalselt õiguskuulekate klientide survestamist, mis võiks kaasa tuua avalikkuse vastureaktsiooni ja negatiivse kajastuse riigi kontrolli all olevas meedias, väitsid kolm pettuseasjaga kursis olevat inimest. Apple’it on tihti materdatud Hiina riigimeedias, muuhulgas 2013. aastal ka tipptaseme saatelõigus selle maa suurimas riigimeedia kanalis. Saates sarjati iPhone’i garantiipoliitikat ning see tingis Apple’i juhi Tim Cooki avaliku vabanduse.

„Hiinas on raske kaasata politseid tarbijakäitumisega seonduvate asjade uurimisse," lisas üks endistest Apple’i töötajatest, „See pole lihtsalt vaeva väärt ja samas on see ka vilets PR.“

Tegemist on artikli esimese osaga, teist osa võid lugeda juba homme!