Möödunud aastal teostati Saksamaal tehnoülevaatus ligi üheksale miljonile sõidukile. Saksamaa autopark on vananemas: koguni üks viiest autost ei läbinud tänavu ülevaatust esimesel korral. Keskmiselt on sealsed autod 9,4 aasta vanused.

Võrreldes 2018. aasta TÜV raportiga on suurte, liiklemist keelavate vigade hulk tõusnud keskmiselt kõigis vanuserühmades 1,3%. “Läbi kukkus” ülevaatusel 21,2% autodest. Omanike jaoks tähendab see vigade parandust ja uuesti üritamist, et saada plakette, mis autoga liigelda lubab.

12% autodest lubati liiklusse ebaoluliste vigadega ning vaid 0,1% ehk 4789 sõidukit said täieliku liiklemiskeelu ja need tuleks utiliseerida.

Lisaks autopargi vananemisele on mureks sõidukite digitaliseerumine – elektroonikavigade hulk kasvab iga aastaga ning tihtipeale ei ole neid võimalik olemasolevate mõõtevahenditega tuvastada, mis aga omakorda tähendab, et mõnigi oluline viga võib ülevaatusel kahe silma vahele jääda.

2010. aastaga võrreldes on autode keskmine vanus Saksamaal kerkinud 1,3 aastat, võrdluses aastaga 2000 aga koguni nelja aasta võrra. Ligi kolmandik (28%) sõidukitest on 10-11-aasta vanused. Varem või hiljem jääb autode vanus (nagu ka tabamatud vead) ajale jalgu.

TÜV kõneisikud soovitavad poliitikutel vindi pealekeeramise asemel luua tingimusi keskkonnasõbralikumate autode kasutuselevõtuks ning tehnoülevaatuspunktide kaasajaga kooskõlla viimiseks.

TÜV raporti meetod

TÜV raportis jagatakse 2-3 aastaste parimad autod omakorda suuruse järgi kuude klassi ja viide vanuseklassi. Raportis on loetletud üle paarisaja mudeli. Tehnoülevaatuste tulemused on esitatud viies eri vanusegrupis kuni 10-11 aastaste autodeni välja.

Ehkki hinnatakse rohkem kui 100 punkti, võetakse TÜV raportis arvesse neist 18 olulisemat. Erinevate mudelite keskmised tulemused on kokku võetud ülevaatusel ilmnenud suurte vigade põhjal. Suurte vigadega ei pääse ülevaatuselt läbi ja auto tuleb tuua kordusülevaatusele.

Arvesse lähevad näiteks veermiku, roolisüsteemi, tulede, pidurite, väljalaskesüsteemi, jõuallika, käigukasti jm elutähtsate sõlmede vead. Statistikas kajastub ka see, kuidas autosid hooldatakse – kui inimene oma hoolib, on sõiduk loomulikult paremas korras ja pääseb ülevaatuselt ka läbi.

TÜV raport on statistiliselt eriti usaldusväärne ja hinnatuim Euroopa vearaport ning on kasutatud auto soetaja jaoks omalaadne Piibel.

Andmed põhinevad enam kui 8 miljonil perioodilisel tehnoülevaatusel, mis on läbi viidud ajavahemikus juuli 2017 – juuni 2018.

TÜV raporti “esimese öö” ehk esmaavaldamise õigus on aastakümneid olnud Saksa autoajakirjal AutoBild. Viimastel aastatel on antud muule meediale voli, avaldada aruande lühiversioon. Kes aga täispikki nimekirju tahab lugeda, teeb seda AutoBildi vahendusel või ootab ära andmebaaside avanemise aasta lõpus.

Sõltumatu liider

TÜV 2019. aasta raporti tulemused on intrigeerivad – esimest korda aruande ajaloos on kõigis kategooriates üks ülivõimas võitja. Porsche 911 tõusis kõigis vanusekategooriates (kuni 11 aastat) kõige vastupidavamaks autoks.

Saksa autod üldiselt on tänavu teinud “teerulli” ehk väga hea tulemuse, ent Porsche 911 võib nimetada 2019. aasta TÜV aruande üldvõitjaks. 2-3-aastaste sõidukite seas leiti vaid 2,5% autodest mingeid ebaolulisi vigu, ning puhta töö teeb see ka kõigis teistes vanusekategooriates.

Porsche 911 Type 911 osutus kõige vähem lagunevaks 2-3-aasta vanuste autode seas, Type 997 6-11-aasta vanuste autode seas.

Senine liider kolmas

Varasematel aegadel on TÜV raportites võidutsenud Toyota. Ka tänavuses aruandes on näha, et mida vanemad “jaapanlased”, seda tublim tulemus. 8-9-aastaste autode kategoorias saavutas Toyota Avensis kolmanda koha. 10-11-aasta vanuste autode seas on esikümnes kaks Toyotat: Auris ja Corolla Verso.

2-3 aasta vanuste autode esikümme

Need mudelid pääsesid läbi kõige vähemate vigadega: keskmine veaprotsent jääb 2,5-3,3% vahele. Kümne parema seas on koguni 5 Mercedese mudelit, VAGi omi kokku 4.

Ja siis on üks “teistsugune” auto ehk Hyundai i20 väikeauto! Hyundai on teinud kvalitatiivse hüppe, sihiks on võetud Volkswageni positsioonide nihestamine Euroopas. Samas vaimus jätkates võib see olla isegi võimalik.

Porsche 911
Mercedes B-klass
Mercedes GLK
Audi Q3
Mercedes E-klassi kupee
Hyundai i20
Mercedes C-klass
Mercedes A-klass
Audi A4 / A5
VW Golf Sportsvan