Juba sel suvel: maailma suurima tiivaulatusega lennuki avalend toodi lähemale
Colorados toimunud 34. kosmosesümpoosionil teatas Stratolaunch Systemsi esindaja, et esimene lend on plaanis ette võtta sel suvel, kui veel kolm maapinnal liikumise testi edukalt läbitud on.
Stratolaunch on kuue mootori ja kahe kerega lennuk (piloodid istuvad siiski vaid ühes kokpitis), mille ehitajaks on Scaled Composites. See on disainitud lennutama kanderakette vastavale kõrgusele, kust need siis idee järgi stardivad ja edasi kosmosesse lendavad. Selline süsteem aitaks näiteks satelliitide orbiidile toimetamise kulusid oluliselt vähendada.
Praegu on tehtud kaks maapinnal liikumise testi ja viimatine oligi veebruaris Californias Mojave kõrbes asuvas lennu- ja kosmosekeskuses. Siis arendas lennuk maapinnal liikudes tippkiiruseks umbes 75 km/h. Space Newsi teatel saavad järgmised katsed olema kiiremad - algul proovitakse sõita umbes kiirusega 130 km/h ja viimasel katsel juba kusagil 220 km/h. Tüüpilise reisilennuki kiirus lennurajal jääb enne õhkutõusmist umbes 240-280 km/h kanti.
Kui kolm testi lähevad edukalt, kavatsetaksegi suvel lendamist proovida. Pole põhjust arvata, et see nii minna ei võiks - esimesed kaks katset olid edukad ja lennuki juures ei olnud vaja mitte midagi ümber ehitada või muuta.
Lennuk-emalaevaga on kavas esimesena kosmosesse viia rakette Pegasus XL, mille ehitajaks on Orbital ATK. Neid on juba vastavalt modifitseeritud Lockheed L-1011 Tristari turjalt kosmose suunas lennutatud. Stratolaunchiga plaanitakse kosmosesse viia üks Pegasus korraga, ent see oleks teoreetiliselt võimeline peale võtma ka kolm raketti korraga. Hiljuti ilmunud raamatus ütles Paul Allen autorile Christian Davenportile aga, et kompanii mõtiskleb võimaluse üle ehitada taaskasutatav kosmoselennuk nimega Black Ice (Must Jää), mis oleks umbes NASA kosmosesüstiku suurune. Kontseptsõiduk on hetkel veel varajases analüüsi- ja uurimisjärgus.
Mida iganes Stratolaunch kosmosesse toimetama hakkab, paistab hiidlennuki start aina lähemale nihkuvat.