Sama kontseptsiooni baasil on Euroopa teadlased hiljuti välja töötanud huvitava rakenduse vabalt liikuvate loomade tarbeks, mis paistab hiirtele, kaladele ja äädikakärbestele looduslikust keskkonnast veenvate illusioonide loomisega edukalt hakkama saavat. Vahendab LiveScience.

Virtuaaltegelikkuse-süsteem pole siiski mõeldud loomakeste lõbustamiseks. Süsteemis nimetusega FreemoVR loodud virtuaalkeskkonnad on oma olemuselt suhteliselt algelised. Sisuliselt kujutab süsteem endast lühikest, jämedat toru, mille põrand ja kaarjas sein on valmistatud painduvatest arvutiekraanidest. Keskkonda paigutatud loomi jälgitakse ülevalt kaameratega ja anduritega, mis seiravad nende liikumist ja käitumist ruumis.

Süsteemi FreemoVR peamine pluss seisneb asjaolus, et seade võimaldab loomadel keskkonnas takistamatult liikuda. Spetsiaalselt süsteemi tarbeks loodud tarkvara abil saavad uurijad kuvatavaid kujutisi reaalajas muuta ja projitseerida ekraanidele ruumilisi elemente vastavalt loomade käitumisele ja liikumisele.

Kärbeste jaoks loodud virtuaalareen. Foto: IMP/IMBA Graphics Department, https://strawlab.org/freemovr

Möödunud nädalal ajakirjas Nature Methods ilmunud värske uurimus kirjeldab üksikasjaliselt jada eksperimente, mis annavad mõista, et laboriloomad peavad virtuaaltegelikkust üpriski veenvaks. Katsealused reageerisid virtuaalsetele kujutistele samamoodi, nagu reageerinuksid tegelikele objektidele ja takistustele pärismaailmas.

Uurijate töörühm hõlmas katsetesse kolme liiki loomi, keda sageli laboratoorsetes uuringutes kasutatakse — hiiri, äädikakärbseid ja vöödilisi daanioid (ld Danio rerio, ingl zebrafish) — lootuses muuta tehnika kasutamise teiste teadlaste jaoks lihtsamaks.

Ühe katse raames paigutati hiired projektsiooni-ekraani peale kõrgendatud platvormile. Ekraanile kuvati illusioon sügavusest, mis jättis mulje, et platvormi üks ots on kõrgemal kui teine. Hiired reageerisid kõrguse illusoorsele muutmisele sellega, et püsisid platvormi madalamas, „turvalisemas“ otsas.

Teise katse raames paigutati FreemoVR-süsteemi sisse akvaarium daaniotega ja näidati neile projektsiooni vana videomängu Space Invaders taevast alla laskuvate tulnukate sülemist. Kalad reageerisid lähenevale kosmoselaevastikule, nagu oleks see tõeline, ning püüdsid projitseeritud laevade liikumist jäljendades isegi nende parvega „ühineda“.