Loe, kuidas hädaabi-teavitussüsteem eCall Eestis tööle hakkab
Häirekeskuse planeerimistalituse juhataja Martin Kajaste räägib lähemalt, kuidas uudne süsteem Eestis rakendub, kirjutab Accelerista.com.
eCall aktiveeritakse õnnetuse korral anduritega või käsitsi. Automaatne teavitussüsteem saadab teate koos sõiduki asukohaga ka juhul, kui inimesed sõidukis pole ise võimelised seda tegema. Automaatne teavitus on kasuks kõrvalistel teedel ja väheasustatud kohtades, samuti pimedal ajal.
Uudse süsteemi eesmärk on kiirendada abi saatmist õnnetuse korral ning seeläbi vähendada liikluses hukkunute ja vigastatute arvu.
Süsteemi käivitamiseks on Häirekeskus soetanud vajalikud seadmed, mis võimaldavad sideoperaatoritelt hädaabiteateid vastu võtta. eCall-teade liigub automaatselt hädaabiteadete infosüsteemi, kus seda on võimalik kiirelt menetleda ja abi välja saata.
Kas on teada täpne kuupäev, millal eCall üle-eestiliselt rakendub? Praegu räägitakse üsna umbmääraselt süsteemi kehtima hakkamisest “alates 1. oktoobrist 2017”?
eCalli protsessi juures on kaks olulist kuupäeva. Häirekeskused Euroopas peavad välja arendama eCalli vastuvõtuvõime kuus kuud enne (1. oktoober 2017) kui Euroopas on kohustuslik paigaldada eCall-seadmed kõikidele uutele sõidukitele, mis müüakse alates 2018. aasta 31. märtsist.
Milliseid ümberkorraldusi toob sellele süsteemile üleminek Häirekeskuse töös? Räägime siinkohal inimeste väljaõppest, sest riist- ja tarkvaralised muudatused on ilmselged.
eCalli kasutuselevõtt Häirekeskuse igapäevatöös olulisi ümberkorraldusi ei eelda, kuna eCall-teadet menetletakse Häirekeskuses samamoodi nagu kõiki teisi hädaabiteateid.
eCall-teate puhul saab Häirekeskus autost eeldefineeritud infot, näiteks nagu sõiduki asukoht, liik jms. Tehniline võimekus tagatakse mobiilioperaatorite, SMIT-i (Siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskus) ja Häirekeskuse koostööna. Häirekeskus on planeerinud enne eCall-i rakendumist läbi viia ka vajalikud koolitused.
Kas eCall töötab vaid siinsete sõidukitega või saavad abi ka need, kes tulevad Eestisse näiteks Saksamaalt või Maltalt? Ning kas Eesti registris oleva auto omanik võib loota abi näiteks Belgias?
eCalli puhul on tegemist üle-euroopalise projektiga. Seega Saksamaalt pärit sõiduki Eestis toimunud õnnetuse informatsioon edastatakse Eesti Häirekeskusele ning sõiduki juht saab abi.
Kui täpne saab olema õnnetuse korral sõiduki positsioneerimine? Kas see toimub GPS-põhiselt või kasutatakse mobiilimastide abi?
Häirekeskusesse edastatakse kaks asukohaga seotud informatsiooni. Üks informatsioon saadakse GPS-i kaudu, milleks on sõiduki viimane, eelviimane ja eel-eelviimane asukoht. Teiseks saabub positsioneeringuala, mis jõuab meieni koos kõnega mobiilivõrgu kaudu.