Tampere ülikooli andmeanalüütik Niina Matikainen kirjutas antud teemal magistritöö ning tõestas ära, et uue auto hind kukub kohe alguses drastiliselt, kirjutab Accelerista.com.

Soomlanna magistritöö teemaks oli “Auto väärtuse languse seos auto vanuse ja kasutamisega” ning selle lähteandmed pärinevad elust enesest: Niina Matikainen kogus ühtekokku 34 000 kuulutuse andmed autotalli.com ja teistest automüügiportaalidest ning võrdles neid uute autode hindadega müügisalongides.

Hindamismetoodika aluseks võeti muutujad: auto vanus, auto hind uuena ja auto läbisõit. Aastaseks läbisõiduks määrati keskmiselt 20 000 kilomeetrit. Anmete analüüsiks kasutati polünoomset regressioonimudelit.

Tavaline lineaarne mudel ei sobi materjali hindamiseks, sest auto väärtus ei kahane auto erinevates elukaare etappides sama kaldega. Polünoomne mudel võimaldab modelleerida selgitavate muutujate mittelineaarset mõju selgitava muutuja suhtes.

Uurimuse eesmärgiks oli teha kindlaks, kuidas auto väärtus väheneb selle vanuse ja läbisõidu suurenedes. Keskmise väärtuse langemisele lisaks tekkis huvitav võrdlus erinevate automarkide vahel, mis kaotavad hinda eri tempos. Tulemusi võib rakendada kasutatud autode väärtuse hindamisel või arvutada auto omandamisega seotud kulusid kokku.

KINDEL MATS: UUS AUTO KAOTAB DRASTILISELT HINDA

Oma magistritöös sai Niina Matikainen tulemuse, mille põhjal leiab kinnitust, et uue ja peaaegu uue auto väärtus langeb keskmiselt kõige rohkem. Kõige kallimad on esimesed kilomeetrid. Mida kauem on auto sõitnud, seda vähem kilometraaž müügihinda mõjutab.