Lendamise hirmutavad üksikasjad, 2.osa: selgitab lennuspets Peep Lauk
Olgu öeldud, et tõelistel lennujänestel ei tasu lennunduse hirmutavatest üksikasjadest pajatavat minilugude sarja edasi lugeda, enne tuleks lennuhirmust üle saada. Ülejäänud aga, laske käia, ja saage targemaks! Kas meid lennu ajal kiiritatakse? Kas sõjalennukid ohustavad meid pilvede peal? Mis juhtub, kui piloot eksib? See kõik selgub alljärgnevast loost.
Lennul kiiritatakse meie kehasid rohkem kui kehaksänneriga
Olete kuulnud lugusid sellest, et sagedased lennureisijad puutuvad kokku ohtliku kiiritusega? Ilmselt arvate, et kiirgus tuleb turvakontrolli seadmetest. Kuid nii see ei ole. Scientific American kirjutab, et lennureisiga seotud kiirgus tuleb peamiselt lendamisest.
Maapinnast kõrgemal on õhk järjest hõredam. Hõredam õhk tähendab ühtlasi vähem molekule, mis kaitsevad inimkeha kosmilise kiirguse eest. Ning see võib omakorda lõpuks kaasa tuua ka kõrgema vähiriski.
Peep Lauk: Piloote ja reisijaid kõige ohustavamaks kiirguse liigiks on endiselt päikese ultravioletkiirgus. Selle vastu aitavad õiged päikeseprillid ja päevituskreem.
Teatavasti suureneb kosmilise kiirguse intensiivsus lennukõrguse suurenemisega, kuid teaduslikku tõestust, et tavalistel lennukõrgustel, umbes 10-12 kilomeetri kõrgusel pilvede kohal oleks vähirisk kõrgem, senini ei ole. Mõnevõrra suurem terviserisk on lennukõrgustel 12-15 km.
Sellisel kõrgusel lennates on hingamiseks vajalik puhas hapnik ning ka kosmiline kiirgus on intensiivsem. Nii suurele kõrgusele suudavad tõusta lisaks sõjalennukitele ka väiksemad ärireisilennukid.
Salastatult lendavad sõjalennukid ohustavad reisilennukeid
Salastatult lendavad militaarlennukid võivad põhjustada turvariske tavalennukite jaoks. Nii suurte kui väikeste lennukite meeskonnad on pidevas ühenduses maapealse lennujuhtimiskeskusega.
Piloodid teevad kõik, mis nende võimuses, et vältida mistahes kokkupõrkeid. Seetõttu on päris kõhedusttekitav, et salastatud militaarlennukid saavad lennata ilma end tuvastamata. Scientific American kirjutab, et sellised lennukid on ohuteguriks kõikjal Euroopas. Vene sõjalennukid on tekitanud ohtlikke olukordi mitmetele reisilennukitele.
Peep Lauk: Kui sõjalennukid ei lenda lennuplaani alusel, ei suhtle lennujuhtidega ja nende transponderid on välja lülitatud, on nad ohuks tsiviillendudele. Tiheda lennuliiklusega piirkondades on potensiaalne kokkupõrkeoht tõepoolest olemas, kui lennukitel pole sisse lülitatud sekundaarradari transponder.