Türannosauruse lõuad purustasid luid 3,5 tonni raskuse jõuga
Lihatoidulise dinosauruse lõuad purustasid saakloomade luid jõuga, mis on umbkaudu võrreldav kolme väikeauto kaaluga. Kõige hävitavamateks relvadeks olid siiski T. rexi hambad, mis uurimuse autorite osutusel võisid avaldada survet suurusega ligi 3000 megapaskalit (~30,5 tonni ruutsentimeetri kohta).
„Just suutlikkus luid vaevata purustada aitas T. rexil paremini ära kasutada suurte sarviliste dinosauruste ja hadrosauruslaste surnukehade mineraalsoolade- ja üdiküllaseid luid, mis väiksematele, vähem muljetavaldava hammustusvarustusega lihasööja-saurustele kättesaamatuks jäid,“ selgitas uurimuse autor, Oklahoma osariikliku ülikooli paleontoloogia aseprofessor Paul Gignac.
Tema osutusel võimaldasid jõulised lõuad ja hambad T. rexil luid enne ärasöömist läbi hammustada ja isegi kildudeks purustada. Gignac konstrueeris simulatsioonid koos kaasautori, Florida osariikliku ülikooli bioteaduste professori Gregory Ericsoniga türannosauruste koljudest tehtud kompuutertomogramm-ülesvõtete ning neile lisatud, ürglooma lähimate nüüdissugulaste (lindude, krokodillide ja alligaatorite) anatoomiast tuletatud lihaste baasil. Seejärel võrreldi raalsimuleeritud saurusehammustuse tugevust harikrokodilli (ld Crocodylus porosus) omaga.
Äsjane uurimus pole esimene, mille raames on üritatud T. rexi hammustuse tugevust analüüsida. 2012. aastal teatasid biomehhaanik Karl Bates ja kolleegid, et türannosauruse hammustuse maksimaalne tugevus küündis 5800 kilogrammini, mis ületab tänavuse uurimuse hinnangut. Kummagi töö tulemuste põhjal võib siiski järeldada üht — T. rexi hammustus oli kõigi teiste teadaolevate maismaaloomade hammustusest oluliselt jõulisem.
Uurijad leidsid, et T. rexi teravad, sakilised hambad võimendasid hammustuse toorest jõudu omakorda nii, et kogusurve küündis rohkem kui 30 tonnini ruutsentimeetri kohta, mis on umbes sama suur kui 1/128 Maa tuumas valitsevast rõhust, ja oluliselt suurem kui surve suurusega 140 kilogrammi ruutsentimeetri kohta, mida avaldab mootorsõidukite kokkupressimiseks kasutatav hüdrauliline press.