VAZ 2108 kliimaseade: näinud pole keegi, aga olemas see ometi on
Vähesed on kuulnud, et Lada Samara perekonda kuuluv VAZ 2108 (toodeti 1984-2013) on varustatud tehasepoolse kliimaseadmega ning terve partii selliseid masinaid jõudis ka müügile. Ka on väheteada fakt, et Samara arendamises on kaasa löönud Saksa autotootja Porsche ja Jaapani firma Sanden.
Täna on kliimaseade autode tavapärane varustus ning see on olemas ka tagasihoidlikemates mudelites. 25-30 aastat tagasi peeti võimalust nupust kuumust või jahedust peale kruttida luksuslahenduseks.
1980-ndatel oli kliimaseade C-segmendi autodes haruldus. Ent vähesed teavad, et kliimaseadmega on varustatud ka VAZ 2108 ja VAZ 2109. Ja jutt käib seejuures justnimelt tehase poolt paigaldatud kliimaseadmest, mitte lisaaksessuaarist: nobenäpp võib hea tahtmise korral isegi hobusele kroomitud väljalasketoru installeerida…
Tundub uskumatuna, aga juba algselt, 1984. aastal projekteeriti VAZ 2108 kliimaseadme paigaldamise võimalusega. Selleks lisati ehitamise käigus sobivad avaused auto keres ning esipaneelile projekteeriti väljundid vajalikele lülititele.
VAZ töötas kliimaseadme välja juba 1983. aastal, koostöös Jaapani firmaga Sanden. Sealjuures ei olnud jaapanlaste ülesanne lihtne: neil tuli seade sobitada praktiliselt valmis masinasse. Just seepärast paiknevad jahuti ja kliimaseadme ventilaator samas blokis.
Kliimaseadmega varustati täiendava lisana vaid ekspordiks mõeldnud Lada Samarad, mistõttu NSV Liidus need praktiliselt puudusid: nõukogude inimene ventileeris kehapinnaga ja avas vajadusel autoakna.
Loe edasi siit