Hiljuti lahkus meie seast 76. eluaastal Petr Prussov, mees, kes kultusmaasturi VAZ-2121 Niva välja mõtles. Konstruktoril jäi puudu mõni nädal, et tähistada oma lapsukese juubelit. 5. aprillil täitus tema loodud Niva-maasturil 40. sünnipäev.

LOODUD KÜLAVAHETEEDEL SÕITMISEKS

Tööd Niva kallal algasid juba 7 aastat enne ta seeriatoodangusse paiskamist, ehk 1970. aastal. Tolleaegne NSVL Ministrite Nõukogu esimees, Aleksei Kossõgin, püstitas eesmärgi, luua sõiduk, mis sobiks külavaheteedel sõitmiseks.

Seltsimees Kossõgini ettekujutuses tähendas see nelikveoga varianti Žigulist. Esialgu said konstruktorid ülesandest aru väga üheülbaliselt – nad püüdsid tõsta kliirensit ning varustada masin 4×4 veoskeemiga. Ent üsna pea pärast tulutuid katsetusi võeti vastu otsus, luua täiesti uus auto.

NIVA KABRIOLETT

Niva väljatöötamist alustati kohe kahel rindel ja keretüübil: tootmisse pidi jõudma nii kinnine kui avatud auto. Jällegi oli keegi inseneridest targem ja käskis kabriolett-Niva idee sahtlisse lükata.

Suurel nõukogudemaal nimelt peeti kabrioletti Lääne jäänukiks ja sobimatuks siinsete eesrindlike töötajate jaoks. Entusiastid on läbi aegade insenerimõtet siiski edasi arendanud ja ehitanud tavalisi Nivasid ümber muuhulgas ka kabriolettideks.

VAZ 2121 JA NIMI NIVA

Arvatakse, et kultusmaastur sai omale nime tänu külviväljadele. Ent see pole siiski nii. Nimi Niva loodi hoopiski selle mudeli teostust juhtivate konstruktorite laste nimede initsiaalidest: Natalja, Irina, Vadim ja Andrei.

AINULAADNE KOGU MAAILMAS

VAZ 2121 ei olnud lihtsalt järjekordne uus nõukogude auto. Tegemist oli ainulaadse masinaga kogu maailma autotööstuse perspektiivis – Niva oli maailma esimene kompaktlassi mugavustega maastur. Mitte ükski „hale koopia“ (loe: maasturilaadne toode) ei saanud uhkustada pideva nelikveoga, kandekerega, eraldiseisva vedrustuse ning mugava salongiga.
Loe edasi siit

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena