Pole ette nähtud: Blue Origini rakettides ei ole tualettruume ega isegi oksekotte
Mikrogravitatsiooni imetabasus, universumi suursugusus, võimalus oma koduriik sellest üle lendamise ajal ära tunda — need on elamused, millele kosmoseturismi-ettevõtted, nagu Blue Origin tahavad meid suborbitaalsete kosmoselendudega seoses mõtlema panna. Elutegevuse käigus tekkivate heitmete väljutamine ei paista nende jaoks aga sugugi prioriteetne olevat.
Vähemalt jättis sellise mulje Blue Origini asutaja, Amazoni-miljardäri Jeff Bezose esinemine 33. kosmosesümpoosionil, kus ta teatas, et tema ettevõtte kosmoseaparaatidesse pole kavandatud tualettruume. „Käige enne starti tualetis ära,“ soovitas Bezos. „Kogu lend alates sisenemisest kuni taasmaandumiseni ei võta tõenäoliselt kauem kui 40 või 41 minutit. Nii et teiega ei juhtu midagi hullu. Kui teil on nõrk põis, peate võib-olla leppima kerge dehüdratsiooniga.“
Blue Origini kosmoselennumasinad on kavandatud reisijate toimetamiseks saja kilomeetri kõrgusele, kõrgemale atmosfääri kosmilisest ruumist eraldavast tinglikust piirialast, nn Kármáni joonest. 11 maagilise minuti jooksul, millest neli minutit veedetakse kaaluta olekus, saavad kõik pardale mahtuvad kuus reisijat kogeda kosmoselendu omal nahal.
Mis saab aga siis, kui planeedi nägemine kosmosest avaldab reisijale nii drastilist mõju, et too ei suuda enam oma kehalisi funktsioone täiel määral ohjeldada? Selliseks puhuks on mõistlik võtta appi mähe. Päris kosmonaudid on mähkmeid kasutanud näiteks Kuul, ning kosmoseskafandrid on ammugi varustatud süsteemidega, mis saavad hakkama nii paksu kui ka vedelaga. Seega pole häbiasi end igakülgselt kaitsta ebameeldivate üllatuste eest, mida teie elu võib-olla kõige ebatavalisemad neli minutit kaasa tuua võivad.
Texase osariigis Van Allenis kahe päeva jooksul läbi viidava Blue Origini väljaõppeprogrammi peamine eesmärk on klientide tutvustamine teistele lennu eest maksvatele klientidele; muu hulgas hõlmab see ka „etiketikoolitust“. „Kogu süsteemi kavandamisel on algusest peale silmas peetud seda, et väljaõpe oleks minimaalne,“ rääkis Bezos. „Reisija peab teadma, kuidas kinnitada turvavöid, ja veel üht-teist. Aga väljaõppe maht ei ole märkimisväärne.“
On tõsi, et inimese seedetegevuse jääksaaduste käitlemise süsteem võtaks lennumasinas märkimisväärselt palju ruumi. Bezosel pole aga plaanid klientidele väljastada ka märksa väiksemate gabariitidega kaitsevahendit — oksekotti. Iiveldus on inimorganismi tavaline reaktsioon kaaluta olekule; sellele vihjab ka kaaluta olekus toimetuleku harjutamiseks kasutatavate NASA treeninglennukite mitteametlik hüüdnimi Vomit Comet („oksekomeet“). Sellistel treeninglendudel läbitakse aga reeglina rohkem kui 30 kaalutusetsüklit, samas kui Blue Origin saavutab kaalutuselähedase seisundi ainult üheks korraks. Bezos on kindel, et Blue Origini kavandatavate lennumasinate pardal võib oksendamishoo esile kutsuda ainult mitu tundi vältav lend.
Hoolimata mitmest hiljutisest edukast tehnilisest uuendusest nentis Bezos, et Blue Origin pole seni praktiliselt üldse vaaginud piletite võimalikke hindu või seda, kui palju reisijad elamuse eest üldse maksma soostuksid, vaid on keskendunud oma rakettide ohutule testimisele. Ettekandele järgnenud küsimustevoorus küsiti magnaadilt, kas ta on vaaginud mõtet sellise õnneloosi korraldamisest, mille peaauhinnaks oleks priipääse kosmoselennule.
„See on huvitav mõte,“ arvas Bezos. „Me pole sellele mõelda jõudnud. Aga see mõte täitsa meeldib mulle. Võib-olla peaksime tõesti midagi sellist korraldama.“