Ühendkuningriigi Readingi ülikooli meteoroloogiateaduskonna aseprofessori dr Paul Williamsi juhtimisel läbi viidud uuring näitas, et süsinikdioksiidi suurte koguste paiskamine atmosfääri võib mõjutada jugavoolusid (ingl jet stream) ja tuua aastaks 2050 kaasa turbulentside e „õhuaukude“ sageduse kahekordistumise kõikidel lendudel.

Nagu selgitasid temaatilistes artiklites veebilehed Quartz ja Live Science, võib süsinikdioksiidi sisalduse suurenemine atmosfääris võimendada erinevuseid jugavoolude — suurtel kõrgustel kihutavate õhukeste õhuvoolude — ja atmosfääri muude kihtide vahel, mis omakorda võib lennureisidel kaasa tuua arvukamalt nn selge ilma turbulentse (ingl clean-air turbulence).

Selge ilma turbulentsid võivad tekkida ka täiesti pilvitus taevas olukorras, kui omavahel kohtuvad eri kiirustel liikuvad õhumassid. Lennukid, mis selliste õhuaukudega kokku puutuvad, kipuvad üles-alla kõikuma jõuga, mis ületab gravitatsioonijõudu ning loksutab reisijaid, pärsib lennuki liikumist ja võib kindlalt kinnitamata esemeid lennuki salongis laiali paisata.

Dr Williams hoiatab, et turbulentsid võivad tulevikus sageneda, kuna kliimamuutus tekitab jugavoolus senisest tugevamaid tuulenihkeid (ingl wind shear). Need tuulenihked muutuvad tema osutusel kergesti ebastabiilseteks ning kujutavad endast mitmesuguse tugevusega selge ilma turbulentside peamist tekkepõhjust.

Nähtus võib rohkem lennureisijaid haiglasse saata

„Meie uurimus annab seni kõige põhjalikuma ülevaate sellest, kuidas kliimamuutus mõjutab lennukite turbulentsi,“ kommenteeris dr Williams. Koos kolleegidega näitas ta atmosfääri raalsimulatsioonide alusel, kuidas mõjutab kliimamuutus transatlantilisi selge ilma turbulentse umbes 12 kilomeetri kõrgusel talvisel ajal, mil atmosfääri süsinikdioksiidisisaldus on praegusega võrreldes kasvanud kaks korda suuremaks — see peaks prognooside kohaselt aset leidma juba mõnekümne aasta jooksul.

Mida uurijate avastus praktikas tähendab? „Enamiku jaoks lennureisijaist pole turbulents midagi muud kui tüütu ebamugavus, mis nende reisi meeldivust vähendab,“ selgitas dr Williams. „Kuid ka kõige karastunumaid sarilennureisijaid peaks hirmutama väljavaade, et ränkade õhuaukude sagedus kasvab 149 protsenti, kuna selliste turbulentside tõttu satub kogu maailmas sageli haiglasse nii lennureisijaid kui ka lennusaatjaid.“

Etihadi reisijad vajasid lausa Allahi abi: