Tesla tehas Eestisse: millised oleksid Pakri poolsaare eelised teiste Euroopa paikade ees?
USA autotootja Tesla peaks tänavu teatama, missugusesse Euroopa riiki on neil plaanis oma uus eeldatavasti autode ja akude tootmisega tegelev vabrik ehitada. Täna teatati, et omalaadse võistlusega tehase endale saamise nimel on liitunud ka Eesti, täpsemalt Pakri Teadus- ja Tööstuspark.
"Kui Tesla oleks riik, oleks see tõenäoliselt Eesti," öeldakse kampaania kodulehel teslacountry.com, kus loetletakse meie plussidena e-kodakondsust, maksude ja ettevõtlusega seotud kiiret asjaajamist neti kaudu ning viimatistest saavutusest sedagi, et äsja legaliseeriti Eestis isejuhtivate autode teedel liikumine.
Sestsaadik, kui Tesla teatas, et neil on plaanis Euroopasse oma hiidtehas ehk Gigafactory ehitada (kuigi palju muid detaile selle plaani kohta teada polegi), on mitmed riigid teatanud, et just nemad sooviksid vabrikut endale. Enda eelistena on välja toodud erinevaid faktoreid: mõned on enda plussiks toonud näiteks selle, et potentsiaalse tehase asukoha lähedal asuvad suured liitiumivarud (Vaasa Soomes, Praha Tšehhimaal) või siis on juba sobiv kompleks olemas (rootslased meelitavad Teslat näiteks Trollhättanisse SAABi vanasse tehasesse, prantslased aga tahaksid Fessenheimi suletava tuumajaama Tesla tehaseks teha). Kokku on Tesla tehase vastu huvi üles näidatud peaaegu tosinast riigist.
Leedukate Minecrafti loodud tehas tõmbas Muski tähelepanu
Üks viimatisi markantseid näiteid oli see, kui leedukad Minecraftis Tesla tehase valmis ehitasid ja sellega ka Elon Muski Twitteri-tähelepanu pälvisid. Pakri Teadus- ja Tööstuspargi tegevjuht Enn Laansoo Jr., kes Tesla siia kutsumise ürituse taga seisab, ütles täna Fortele, et osalt oligi Leedu algatus see, tänu millele otsustati ka ise oma kampaania luua.
„Oleme olukorda eelmise aasta novembrist jälginud ja arvasime, et see on meie – mõtlen meie all nii Pakrit kui ka Eestit laiemalt – päris suur tükk,“ lausus Laansoo Jr. „Analüüsisime esimese Gigafactory projekti kulgu ja protsessi, kuidas valikuni jõuti. Aga Leedu oli põhjus, mille tõttu otsustasime minna osalema.“
Aga mida võiks Tesla Pakri kandis näha sellist, mis paneks autotootja meie kasuks otsustama?
„Oleme kampaania üles ehitanud selliselt, et tehase asukoht on küll Eesti ja Pakri poolsaar, aga tegelikult vaatame regiooni laiemalt,“ ütles Laansoo Jr. „Tugivõrgustik, teenused, toormaterjal – see kõik on regioonis olemas. Kui Tesla otsib Euroopasse kohta tehasele, võistlevad selle nimel alguses Põhja- ja Lõuna-Euroopa. Kui regioon on valitud, hakkavad võistlema riigid. Aga tegelikult ju Euroopas riigipiire ei ole.“
Laiemalt regioonile mõtlemine tähendabki muuhulgas näiteks seda, et liitiumi saaks Soomest tuua. Lisaks on Pakri külje all Tallinn, kust leiaks rohkelt tööjõudu.
Pakril saaks energia hinda kontrollida
Konkreetselt suurimate konkurentsieelistena toob Laansoo Jr. välja aga selle, et Pakri poolsaarel on võimalik ise kohapeal energiat toota – nii tuule-, kui päikeseenergiat, lisaks veel ka biomassist ja maasoojusest. See annab lisaks rohelusele võimaluse sajaprotsendiliselt hinda kontrollida, teistest asukohtadest on see võimalus väga vähestel. Lisaks on geograafilis-logistilises mõttes Pakri poolsaar väärt paik. „Paldiski tänu oma sadamatele ja raudteele ning Tallinna lähedusele suudab konkureerida ükskõik missuguse asukohaga Põhja-Euroopas,“ on Laansoo Jr. kindel.
Selle kohta, kas Eesti liitumisest omalaadse võidujooksuga on ka keegi Teslas juba teada saanud või sellele reageerinud, Laansoo Jr.-l andmeid polnud.