LM-100J Super Hercules: uus panus kaubalennukite maailmale Lockheed Martinilt
Lennukitootja Lockheed Martin saatis oma tootmisliinilt Mariettas, Georgias teele esimese uut tüüpi kaubalennuki LM-100J. Esimest lendu oodatakse sel kevadel, aastaks 2018 loodetakse ületada ka kõik bürokraatlikud tõkked, et tegelikult kaubaliinidele lendama pääseda.
Lockheed Martin on USA-s 1995. aastal Lockheed Corporationi ja Martin Marietta ühendamisel loodud, üks suurimaid lennunduse, kaitsetööstuse, julgeoleku- ja tehnoloogiaettevõtteid maailmas. Nende toodetud on näiteks kosmoselaevad Orion, hävitajad F-35 Lightning II, raketitõrjesüsteemid, USA rannikuala võitluslaevad LCS ja kaubaveohelikopterid Sikorsky CH-53K King Stallion.
Ja kuigi F-35-te ja LCS-ide kasutuselevõtuga ongi ilmnenud tõrkeid, ei tasu kohe kuidagi arvata, et tegelikus lahingusituatsioonis nende ülekaal siiski maksma ei pääse.
LM-100J pole küll nii kuulsusrikas ettevõtmine, aga seda vajalikum peaks ta olema rahvusvahelisel kaubaveol. Vanemad Lockheed L-100 Hercules tüüpi kaubalennukid olid tegelikult tsiviilotstarbeliseks arenduseks sõjaväetranspordilennukitest C-130 Hercules, aga kuna viimane on saanud juba olulise edasiarenduse nimega C-130J Super Hercules, on lausa loomulik, et uuendada tuli ka tsiviilvarianti.
Tõsi, L-100 lennukeid kasutatakse peamiselt kaubavedudel Alaskas, lõunapoolses Aafrikas ja Liibüas, lisaks kasutavad seda odava variandina ka terve rida relvajõude Aasias, Aafrikas ja Lõuna-Ameerikas. NATO riigid lendavad Euroopas ikka pigem C-130-tega. Aga ASL Aviation, mis lendab kaubaliinidel Euroopas, on juba uutele LM-100J-dele tellimuse sisse andnud.
Kuigi kõiksugused sõjalised tehnoloogiad on maha võetud, jääb transpordilennuk LM-100J siiski muljetavaldavaks, uue lennuki funktsioonid on nimelt:
- - ülemõõdulise kauba transport
- - naftalekete hajutamine / õhust pihustamine
- - nafta- ja gaasivarude uuringud
- - kaevanduste logistika
- - tulekahjude kustutamine õhust
- - lennutransport
- - "tiibadega kiirabi" ehk Medevac
- - humanitaarabi operatsioonid
- - VIP- ja muu isikute transport
- - operatsioonid rasketel maastikel
- - otsimis- ja päästemissioonid
Lennuki eeliseks on see, et ta suudab opereerida ka lühikestel ja ettevalmistamata lennuväljadel, võimaldab kiiresti kaupa peale laadida ja lendab iga ilmaga. Seega justkui loodud Alaskasse ja arengumaadele, aga teatavasti ka Ida-Euroopa just kõrge arengutasemega ei hiilga.
Uus lennuk on 34,37 m pikk, 11,81 m kõrge, tiibade ulatusega 40,38 m. Jõudu annavad neli Rolls Royce'i turbopropellermootorit, kaupa võtab peale ligemale 22 tonni. Lendab kiirusega 660 km/h. Igatahes lubab Lockheed Martin, et uus lennuk aitab kulutusi säästa.
Kuna L-100 tootmine lõppes juba 1992 (valmis tehti 114 lennukit), siis selle hinda siin võrrelda ei anna. Sõjaväe transpordilennukid C-130J maksavad rahvusvahelisel turul 100 - 120 miljonit dollarit, aga nende maksumust ajab lakke just militaartehnoloogia lisamine. LM-100J maksumus peaks jääma kuskile 65 miljoni dollari kanti, teab FlightGlobal.