Bertha ei ole siiski kogu aeg oma puurimistööd järjest teinud. Ehkki alustati, nagu öeldud, aastal 2013, jäi puur sama aasta detsembris eesseisnud ootamatu takistuse tõttu seisma ning uuesti saadi see tööle alles 2015. aastal. Ka eelmisel aastal oli puuri töös paarikuuline seisak.

Nüüdseks on aga kolm neljandikku teest läbitud, kirjutab Popular Mechanics ja masin peaks pea maa seest välja pistma juunis, olles selleks ajaks kohalt liigutanud 1,4 miljonit tonni pinnast. Ehitajad peaksid tunneli sisemuse valmis saama järgmise aasta novembriks ja see avatakse liiklusele jaanuaris 2019. Puuri tegemistel on palju huvitatud jälgijaid, muuhulgas on masinal ka isiklil twitteri konto (vt. siinsamas all) ning sellel veebilehel asuvalt kaardilt näeb, kuhu puur parasjagu välja jõudnud on.

Linnal on tunnelit hädasti vaja, kuna põhja-lõuna suunaline viadukt-kiirtee nimega Alaska Way on üle koormatud ja skooris hiljuti turvalisusskaalal sajast võimalikust vaid üheksa punkti. Bertha ja ehitajate töö tulemusena valmiv tunnel selle asendabki.

Bertha on hetkel kusagil selle ristmiku kandis maa all.

Puur vajab pidevat kontrolli, mis tähendab, et töömehed peavad pidevalt Bertha sisse ronima, et kontrollida kõiki 700 lõiketera ja asendada kulunuid. Üks terasest lõiketera kaalub 34 kilo. 1800-tonnine lõikepea teeb ühe pöörde minutis ja iga edasiliigutud tolliga peenestab Bertha pisut vähem kui 11 tonni pinnast. See lükatakse lõikepea alaossa, kus asub omalaadne kruvikujuline konveier, läbi mille pinnas Bertha taha viiakse.

Videost näeb, kuidas lõikepea puhastamine käib.


Bertha püstitab ka rõngastunneli seinu. Kümme betoonrõnga osa, sealhulgas väike võlvi tipus asuv päiskivi pannakse paika kaugjuhtimisega Bertha tagaosas asuva masina poolt. Iga rõngasegment kaalub 16 tonni ja seni, kuni töötajad neid kaljuseina külge kinnitavad, hoiavad rõngaosi paigal hiiglaslikud hüdraulilised tungrauad. Sellest hoolimata ei võta ühe ringi püstitamine eriti kaua aega – tunniga saab hakkama. Et töötajad teaksid, mida püstitamismasin parasjagu teeb, mängib see iga oma erineva funktsiooni ajal erinevat laulu.

Bertha on hetkel suurima diameetriga tunnelipuur maailmas. Eelmisel aastal kasutati Hiinas küll pisut suuremat, et üht lühikest tunnelilõiku valmis puurida, ent see puur ehitati ümber väiksemaks tagasi.