Kes jõuab esimesena? Viis firmat plaanivad tänavu raske raha nimel oma kulgurid Kuule saata
XPRIZE`i tähtaegu on varem mitmel korral edasi lükatud. Praeguste tingimuste järgi peab 20 miljoni dollari suuruse peaauhinna taskusse pistmiseks vähemalt 90% ulatuses erarahastusel põhinev ettevõte suutma käesoleva aasta jooksul Kuule toimetada robotsõiduki. Seejärel peab see sõiduk Kuu pinnal läbima vähemalt 500 meetrit ja saatma Maale kõrge resolutsiooniga pildi- ja videomaterjali.
Kes viiest finaali kvalifitseerunud firmast selle vägitükiga esimesena hakkama saab, ongi võitja. Teise koha tiim saab viis miljonit ja on ka muid rahalisi auhindu - näiteks sellele firmale, kelle sõiduk suudab läbida viis kilomeetrit ja sellele, kelle oma pildistab Apollo missioonide poolt Kuule jäetud seadmestikku.
Finaali jõudmiseks pidi iga meeskond (lisaks muidugi kuusõiduki väljaarendamisele) enne eelmise kalendriaasta lõppu mõne raketiteenuse osutajaga stardis kokku leppima. Selleni jõudsidki kuueteistkümnest viimase ajani konkurentsis püsinud tiimist vaid viis - ülejäänud kas ei saanud asjadega valmis või ei jõudnud stardikokkuleppeni, hakkasid kellegi teisega koostööd tegema või loobusid sootuks. Viie finalisti Kuu-lendude stardid on plaanitud aasta teise poolde või päris lõppu.
Viimati laskus inimese valmistatud kosmoseseadeldis (hiinlaste maandur Chang`e 3) Kuule aastal 2013. Üks Google`i võistluse peaeesmärke on tõsta teadlikkust kosmosereisidest ja nende võimalikkusest ning suunata teaduse pilk tagasi Kuule.
„Kõik need meeskonnad on näidanud, et Kuule saavad missioone saata ka teised, mitte ainult superriikide valitsused,“ ütles XPRIZE`i direktor Chanda Gonzales-Mowrer BBCle.
Niisiis, finaali kvalifitseerusid ja Kuule kavatsevad sel aastal lennata:
SpaceIL
Iisraelis Tel Avivis baseeruv mittetulundusettevõte SpaceIL Kuul ratastega kulgurit kasutada ei plaani – nad on loonud hoopis omalaadse hüpiksõiduki, mis kargab pärast Kuu pinnale jõudmist 500 meetri pikkuseks lennuks üles (tahaks öelda, et hüppab õhku, aga see pole ju Kuul võimalik) ja laskub siis taas. SpaceILi sõiduk stardib Maalt SpaceXi raketil.
Moon Express
USA idufirma on pärit Floridast Cape Canaveralilt, mille vahetus läheduses Merritti saarel asub üks NASA kosmosemissioonide lähtepunkte Kennedy kosmosekeskus. Moon Express kutsub Kuud „kaheksandaks maailmajaoks“ ja ka nemad katsetavad hüpiksõidukit. Start on aga plaanitud mitte USA-st, vaid hoopis Uus-Meremaalt, see peaks toimuma aasta lõpus ja koostööd tehakse ettevõttega, mil nimeks Rocket Lab.
Synergy Moon
See rahvusvaheline finalist plaanib oma sõiduki Kuule saata aasta teisel poolel Californiast startiva, Interorbital Systems Corporationi (IOS) raketiga, mil nimeks NEPTUNE 8.
Team Indus
Bangalores tegutseva India finalist-ettevõtte kulgur näeb viiest finaali jõudnust kõige nunnum välja - peaaegu nagu Wall-E! Nemad plaanivad kasutada India kosmoseorganisatsiooni (IRSO) kanderaketti nimega Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV), millistega on juba mitmeid teistegi riikide satelliite orbiidile toimetatud. Team Induse kulguri start Sriharikota kosmosekeskuses peaks toimuma päris aasta lõpus 28. detsembril, nii et nad peavad võiduks lootma varem startijate missioonide ebaõnnestumist.
Hakuto
Jaapanlaste Hakuto on omalaadne kahest kulgurist koosnev süsteem. See toimetatakse Kuule sama lennuga, millega Team Induse oma. Hakuto suurem, neljarattaline osa nimega Moonraker ehk Kuurehitseja veab enda kannul väiksemat, kaherattalist kulgurit, mille nimeks on Tetris ja mida on võimalik pisikestesse aukudesse uurimistöödele suunata.