Olgu kohe öeldud, et pildist ei pea midagi järeldama ja ZAZ 968M on illustratsiooniks valitud seetõttu, et see on lihtsalt ilus foto, millel veereb üks paljudest masinatest, mis meie teedel sõitnud on. Järgmisesse LP Auto numbrisse, mis ilmub 4. veebruaril, on soov enammainitud mudelitest ja vastustest väljakoorunud trendidest pisut pikemalt kirjutada. Vastuseid on saabunud juba palju, et aga kõik võibolla pooleteise nädala tagusest lehest üleskutset lugema ei juhtunud, on seda sobiv siinkohal meenutada.

Küsimus tõukub sellest, et Eesti Vabariigi sajanda sünnipäeva, 24. veebruarini 2018 pole enam kuigi palju aega ja tähtsa päeva puhul tehakse palju igasuguseid kokkuvõtteid. Seetõttu tekkiski toimetuses mõte, et mis oleks, kui selgitaksime välja auto, mis on olnud saja aasta jooksul Eesti inimeste jaoks kõige olulisem ja mõjukam.

Märgilisi autosid, mis mõnda ajajärku ilmestavad, jätkub igasse aega. Tõsi, Teise maailmasõja eelse Eesti autonduse kohta on tänapäeval ehk raske üldistusi teha. Ajast, mille mäletajaid on ilmselt juba rohkem, tuleb esile muidugi rohkem marke ja mudeleid, millel on olnud eestlaste elus oluline koht. Sõjajärgsest ajast võib see olla näiteks Pobeda (1946) või vanem Volga, mida hakati tootma kümme aastat hiljem. Või kõige esimene, „küüruga” Moskvitš või hilisem Moskvitš 412. Vabalt võib olla paljude jaoks olulisim auto hoopis üks kolmest klassikalisest „sapakast” – Zaporožetsist? Või VAZ-2101 ehk „kopikas”?

Rääkimata ajast, mil sai hakatud sõitma (esialgu kindlasti kõvasti pruugitud) lääne autodega alates Soomest toodud Datsunitest kuni 1990-ndate ühe teedesümboli Ford Sierrani. Ja tänapäevale veelgi lähenedes võib oluliste autode sekka arvata juba eestlaste viimase aja lemmiku Škoda Octavia või põlvkondadevahelise Toyota Corolla.

Selleks et välja selgitada Eesti saja aasta olulisemate ja mõjukamate autode pingerida ja neist see kõige-kõigem, palumegi sinu abi, hea lugeja. Igaühel on muidugi oma arvamus ja lõpliku tõeni me võib-olla ei jõua, aga proovida võiksime siiski. Kindlasti ei pea valima siinmainitute hulgast, valik on täiesti vaba.

Niisiis, kui sul on oma arvamus selle kohta, milline on olnud Eesti viimase saja aasta kõige olulisem automark ja -mudel, palun saada see e-kirjaga aadressile madis.aesma@epl.ee või madis.aesma@delfi.ee. Palun e-kirja pealkirjaks panna lihtsalt "AUTO". Põhjendused, miks üks või teine masin oluline on, on boonuseks. Aitäh!

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena