Hinkley Point – prantslased paneks Inglismaal uue tuumajaama püsti, kuid britid lõid kõhklema
Tegemist on suure projektiga, millesse Suurbritannia kaasas prantsuse ehitaja EDF ja hiinlastest investorid. Kuid ilmneb, et projekt polegi nii kasulik. Vähemalt mitte Brexiti-õhkkonnas. London igatahes võttis praegu otsustamisel aja maha.
Hinkley Point on koht Inglismaal, täpsemini Cornwallis, kus juba seni paikneb kaks tuumajaama.
- Hinkley Point A koosnes kahest Magnox-tüüpi reaktorist, mis avati 1965, hiljem ohtlikuks osutusid ja 2000. aastal lõplikult seisma pandi. Tuumajaama lammutamine võtab küll veel kaua aega.
- Hinkley Point B jaamas (avati 1976, suletakse eeldatavasti 2023) on samuti kaks reaktorit, küll edasijõudnud gaasijahutusega (AGCR) 650 MW reaktorit, ühises hoones. Hinkley Point B jaama haldab 2009. aastast prantslastele kuuluv EDF Energy.
Ja 2013. aastal langetati Londonis ka otsus lubada EDF-il ehitada kolmas, kokku 3200 megavatine, samuti kahest reaktorist koosnev tuumajaam, mille jahutusssüsteem kasutaks merevett. Hiljuti langetas EDF omalt poolt otsuse tuumajaama ehitusega pihta hakata, investoriteks kutsuti kuue miljardi naelsterlingiga ka hiinlased, aga ilmneb, et Theresa May valitsus pole kavadega enam rahul.
Esiteks olid May toetajad juba mullu rahulolematud Hiina kaasamisega strateegilisse ehitusprojekti, nüüd, kui EDF langetas omapoolse otsuse ehitustega pihta hakata, teatas May valitsus aga, et projekt ootab veel lähemat analüüsi. Niisiis, ehitust pole keelatud, on aga edasi lükatud. Hiina on ametlikult päris vihane.
EDF kasutaks ehitamisel kaht prantslaste Areva välja töötatud EPR reaktorit, kumbki 1600 MW. Samasuguseid ehitatakse praegu neljas kohas - Soomes Olkiluotos, Prantsusmaal Flamanville'is, ja kaht reaktorit Hiinas Taishanis. Vähemalt Soomes on ehitusel ilmnenud ka tõsiseid vigu ja viivitusi, ja on neidki kriitikuid, kelle arvates Hinkley C reaktorid oleks juba praegu iganenud.
EPR kasutaks tuumakütusena 5-protsendini rikastatud uraanioksiidi, võimalikult ka 50:50 segu uraani- ja plutooniumoksiidist, kasutades osaliselt ära juba teistes jaamades kasutusel olnud kütuse jäätmeid.
Hinkley Point C ehitus maksaks esialgsete arvestuste kohaselt 18 miljardit naelsterlingit (praeguse kursiga enam kui 21 miljardit eurot), kuid pole just garanteeritud, et tegelikult sellesse summasse ära mahutakse.