400 miljardit kulus uue hävitaja väljatöötamisele, nüüd ilmneb, et lennuki "aju" ei tööta
Lockheed Martini X-35 oli alguses eksperimentaalne lennuk, mida arendati 1996. aastast alates, esimese lennuni jõuti 2000. Relvastuse lisamisel sai sellest stealth-mitmeotstarbeline hävitaja F-35 Lightning II, mis tegi esimese lennu 2006. See lennukikavand jäi peale konkurentsis Boeingu väljatöötud X-32-ga ja nüüd on ka tootmisliinid juba tööle läinud.
Hävitajaid F-35 on märtsikuise seisuga toodetud 171 ja USA on neid oma õhuväele, laevastikule ja merejalaväele tellinud ligemale 2500. Ka britid, norralased ja hollandlased on esimeste liitlastena otsustanud need ründelennukid käiku võtta.
Ja nüüd ilmneb, et selle kõige modernsema ründelennuki, viienda põlvkonna hävitaja, mille väljatöötamisele kulunud müstiline 400 miljardit dollarit, ähvardab kasutamiskõlbmatuks muuta vigane tarkvara. Tinglikult öeldes, lennuki "aju" ei tööta, avastas CNN.
USA föderaalsed järelevalveametnikud on igatahes tõsiselt mures, et lennukite kompleksne logistikatarkvara, täpsemini selles esinev viga, võib sundida uue lennuki üldse maa peale jätma.
Pentagoni koostatud raportis on nüüd avaldatud tõsist kahtlust, kas lennukite autonoomne logistilise informatsiooni süsteem (ALIS) ikka on töökorras, et selle operatsioone, lennuki hooldust, prognoosimist, varustust, meeskonnainformatsiooni, treeningu- ja tehnilist andmevara kasutada võimaldav tarkvara aitaks lennukitel ikka oma ülesandeid täita.
Kaasaja lennukid ei saa ju enam vaid piloodi vaistu järgi lennata, ALIS peaks andma võimaluse lennukit kontrollida ja jälgida ka maapealsetele juhtimiskeskustele, samas selle juhitavust revolutsiooniliselt parandades.
F-35 väljatöötamisel on ilmnenud ridamisi tõrkeid varemgi, mis on arendustööd venima jätnud, ka on programmi ja ka lennuki enda maksumus järjest kasvanud. Mõni ime, et selle rahastamise eest vastutavad USA kongressi komisjonid vihased on. Teadaolevalt on 2007. ja 2008. aastal ka tundmatud spioonid lennuki kavanditele ligi saanud. Ka see sunnib palju asju ümber mõtlema. Selge see, et ka Pentagon tahab Lockheed Martinilt juba valmis toodangut, milles ühtki viga ei ilmneks, siit ka teravdatud tähelepanu lennuki tarkvarale.
USA merejalavägi sai esimesed F-35B lennukid oma käsutusse juba mullu, USA õhuvägi ootab oma F-35A lennukeid käesoleva aasta teises pooles, USA merevägi peaks F-35C lennukid kätte saama 2018. aastal. Ja loomulikult loodavad nad, et F-16, A-10, F/A-18 ja AV-8B ründelennukite asemele tulevad uued hävitajad ikka vastaks kõigile neile pandud lootustele.
Aga tarkvaras on viga ja see tuleb Lockheed Martinil nüüd kiiremas korras parandada. Praegu paistab, et parandust ei saa tehtud isegi aastaks 2019, kuid kuna tarkvara on tõesti üheks kolmest alussambast uues lennukis, lennukikere ja mootori kõrval, on tõsine oht, et niipea neid lennukeid siis täiel määral kasutada ei saagi.
Lockheed Martin kinnitab küll, et ALIS-tarkvaraarendus on õiges tempos ja sellest tingitud viivitusi lennukite tarnimisel ei tule. Iga lennuk maksab enam kui sada miljonit dollarit ja on mõeldud vastu pidama pool sajandit.