Verstapost: Starshipi kaubarobotil täitus tuhat miili harjutussõite
Eestlaste osalusel loodud kulgur tegi täna esimese täisautomaatse sõidu Londoni tänavail ning alguse sai Suurbritannia testprogramm. Järgmise poole aasta jooksul võib robotit vuramas näha 10-15 Ühendkuningriigi linnas, varsti algavad sarnased katsesõidud ka USA-s.
Kuuerattalise kaubaveoroboti taga on Starship Technologies, mille loojate hulka kuuluvad Ahti Heinla ja Janus Friis, kes ka Skype´i asutajate seas olid. Esmakordselt toodi kulgur avalikkuse ette eelmise aasta sügisel. Tegu on väikese, kuuerattalise sõidukiga, mis kõrguselt ulatub pisut üle inimese põlve ja on võimeline vedama maksimaalselt 10 kg raskuseid saadetisi kuni 5 km kaugusele – paras näiteks poest kahe toidukoti tellimiseks.
Robot veereb kõnniteedel, oskab vältida kokkupõrkeid inimestega ja ületada sõiduteid. Liikumisel on abiks sensorid ja kaamerad, lisaks hoiab sel internetiühenduse kaudu silma peal operaator. Kaubaveoroboti mõte seisneb just viimase, üleliia kuluka kullerilüli asendamisel kaubaveoahelas.
Ettevõtte ärijuht Allan Martinson ütles, et testisõitude jooksul on Starship tänaval kohtunud umbes 55 000 inimesega. Suurem osa inimese ja roboti kohtumisi on toimunud Eestis, täpsemalt Tallinnas Mustamäe kandis, aga temaga on juba kokku puutunud inimesed ka USAs, Suurbritannias, Saksamaal ja mujal Euroopas.
Reaktsioonide põhjal näib, et 21. sajand oma uudsete tehniliste lahendustega on meis juba väga tugevalt „sees“, kuna umbes 80 protsendi inimeste reaktsioon on olnud ignoreeriv – robotist minnakse lihtsalt rahulikult mööda. „Ülejäänute seast 99,9 protsenti on Starshipi nähes sõbralikud ja õnnelikud, lehvitavad ja naeratavad“, kirjeldas Martinson uue liikleja vastuvõttu. „Korra üritati ka banaani pakkuda.“
Nagu öeldud, sõidab robot kõnniteel. Kui Eestis on teinekord tüliõunaks olnud olukord, kus sellele satuvad koos jalakäija ja jalgrattur, siis seda robotit ratturiga võrrelda mõtet ei ole, kuna ta võtab sama palju ruumi kui inimene ja ka liikumiskiirus ei ole ratturi omaga võrreldav. Kulgurit on Martinsoni sõnul katsetatud ka väga rahvarohketes kohtades nagu Londoni Waterloo raudteejaama ümbrus. Väike sõiduk sulanduvat liiklusvoolu hästi ning sujuvalt.
Katsesõitude asemel reaalseks igapäevaseks veotööks muutub roboti elu Martinsoni sõnul tasapisi ja järk-järgult. Äriklientidega on plaanis reaalse kaubaveo osas koostööd tegema hakata juba lähikuudel, aga esialgu saavad need tööveod olema üksikud, testirežiimis.