Hiina ehitab teist lennukikandjat, et näidata sõjalisi muskleid merel
Hetkel pole kahtlustki, kuhu relvade täristamine kostma peaks - arvestades Hiina sõjalist ekspansiooni Ida-Hiina ja Lõuna-Hiina merede asustamata saartel ja püüdu sealt kõiki naaberriike eemale peletada - kuid juba teise lennukikandja ehitamine pole naljaasi.
Hiina teine lennukikandja, mis on nüüd ehitamisel, pühendub rohkem sõjaliste operatsioonide väljaõppele ja tehnoloogilistele eksperimentidele, et parandada 2,3 miljoni sõduriga Hiina rahvavabastusarmee (PLA) kaitsevõimet.
"See lennukikandja hakkab täitma teistsuguseid ülesandeid kui täidab Liaoning (riigi esimene lennukikandja)," teatas Hiina sõjalaevastiku uurimisinstituudis töötav vanemkapten Zhang Junshe ametlikule riigimeediale.
Liaoning, mille kere toodi küll Ukrainast, aga mis praeguse viimistluse sai Hiinas, on olnud punariigi mereväe käsutuses 2013. aastast. Teatavasti oli see varem nõukogude lennukikandja, nimega 1988-1990 Riga ja 1990-98 Varjag, mis 1992. aastal oli antud üle Ukrainale ja 1998. aastal müüdi Hiinale. Niisiis, kulus 15 aastat, kuni laevast Hiina esimene lennukikandja sai.
Teine lennukikandja, mida nähtavasti ehitataksegi Hiinas Dalianis, peab aga hakkama täitma tõelise lennukikandja funktsioone, ehk nagu PLA teatab, võimaldama lahingpatrulle ja humanitaarabi kohaletoimetamist.
Viimastel andmetel viibib lennukikandja Liaoning Bohai lahes Kollases meres, ehk asub kaugel Lõuna-Hiina mere pingekolletest, kuhu Hiina ehitab tehissaari, et lennuväebaase seal püsti panna, aga ilmselgelt vajab Hiina endale teist lennukikandjat just selliste pingete võimendamiseks.
Liaoning kannab 36 lennuvahendit:
- 24 hävitajat Shenyang J-15
- kuut Changhe Z-18F allveelaevade vastast kopterit
- nelja Changhe Z-18J eelhoiatushelikopterit
- kahte Harbin Z-9C päästehelikopterit
Kuid Liaoning on liiga vana laev, et täita Hiina mere- ja lennuväe kõiki vajadusi, seda enam, et tänased sõjalised pinged on nähtaval just peamiselt meredel, eriti kui vaja muskleid näidata Jaapanile, Taiwanile, Vietnamile, Malaisiale või Filipiinidele. Ja nii on teise lennukikandja ehitamine Hiinas lausa poliitiline vajadus. Väidetavalt vajab riik juba ka kolmandat.
304,5 meetrit pikk ja 75 meetrit lai Admiral Kuznetsov-klassi lennukikandja Liaoning on veeväljasurvega 53 000 tonni, ja paistab, et ka riigi teine lennukikandja saab olema enamvähem samade mõõtmetega, millelt oleks võimalik õhku tõusta ja ka samas maanduda hävitajatega J-15.