Forte uurib: Kosmos IMAXi peaprojektsionist selgitab IMAXi eeliseid ja kuidas saalis parimat kohta leida
Senise kahe saali asemel on nüüd siin kolm, millest siiski ainult suurim IMAX-filme näitab. Senise 1015 asemel on seal 325 kohta (+ 4 kohta neile, kes liikumispuudega).
Põranda kaldenurk on nii ootamatult suur, et siin on vana kinohoonet vast kõige raskem ära tunda. Aga kulukad uuendamistööd on olnud nii võimsad ja uhked, et Kosmos IMAX ei meenuta vana Kosmost tegelikult üldse.
Kaks pisemat saali on selle kõrval päris tillukesed, vastavalt 49 ja 49 kohta. Üks neist saab uhkeldada aga Dolby võimsa helilahendusega Atmos, mis esitab heli tervelt 23 kõlari ja 3 bassikõlari vahendusel.
Forte küsimustele vastab Kosmos IMAXi peaprojektsionist Kert Ülenõmm (pildil) – mille poolest IMAXi-kinokogemus eriline on ja kuidas IMAX-saalis parim istekoht leida.
Kosmos IMAXi saalides on kasutusel eri helilahendused?
Kosmoses on kolm saali. IMAX-saal pn 5.1 heliga, Dolby Atmos 24+3 ja väike tavasaal mängib heli vastavalt vajadusele. Kui film tuleb 5.1-ga, siis 5.1, ja kui film on 7.1, siis mängib heli 7.1-s.
Kas mäletan esitluselt õigesti, et kuigi IMAX-saalis on kõik istekohad head, siis 7. rea keskel on parim? Miks seal on parim?
Mäletad õigesti. Nagu ka mainitud, siis tõesti on saalis kõik istekohad optimaalsed ja võimalikult hea elamusega. Suure ekraanipildi tõttu on ka loomulik ja täiesti sobiv, kui osa ekraanist jääb kinokülastaja vaateväljast välja.
Seitsmendat rida kasutasime detailse kalibratsiooni tegemisel, kuna see asub otse saali keskel. Selle rea alusel tehti ka detailne helikalibratsioon ja mõõtmine. Kõlarid on aga kõik paigutatud ja "sihitud" laserite abil, et üle terve saali oleks tagatud optimaalne helipilt.
Mina ei märganud, et ekraanipilt oleks vaateväljast välja jäänud (esitlusüritusel näidati "Kääbik 3" 3D-variandi avaminuteid)...
Sellisel juhul istusid piisavalt kõrgel ja kaugel ning sulle oli näha terve ekraan. Tegelikult on esimestes ridades ekraani ülemised servad ja ääred vaateväljast justkui väljas, puhtalt ekraani tohutu suuruse tõttu.
Miks kinosaalis ei lähe 4K pildi mõju kaduma, kuigi vaatajad istuvad ekraanist eri kaugustel? UHD-teleri puhul on küll soovitatud istuda kaugusel, mille saab ekraani kõrguse kolmega korrutades.
Kinosaalis ja kodus on ekraani vaatamine natuke teistmoodi. 4K pildi mõju meie Kosmose kinosaalis tuleb esile ega lähe kaduma tänu järsema nurgaga kinosaalile ja kinoekraani kumeruse tõttu.
Tänu järsule istenurgale on kõigile tagatud see, et ekraan on nende poole justkui otse.
Loomulikult on kinosaalis paratamatu, et inimesed istuvad ekraanist eri kaugustel. Esimeste ridade puhul tagab 4K kinopildi detailsus selle, et ka lähemalt on ekraani meeldiv vaadata. Kaugemates ridades tuleb see optimaalsus samuti esile, inimesele on ekraan terviklikult vaateväljas ja ka kaugelt on selline suur 4K pilt äärmiselt terav ja detailne.
Tänu kahele projektorile on tagatud ka ekraani piisav heledus.
Kui palju on tulekul filme, mis toetavad seda võimsat Atmos-heli? Seda toetava filmi puhul on elamus võimsam?
Atmose toega filme on loomulikult veidi vähem. 2015. a on hetkeseisuga tulemas 15 Atmose heliga linalugu. Millised neist meile jõuavad, selgub täpsemalt lähitulevikus.
Sa oled peaprojektsionist. Mis on su igapäevatöö?
Minu ametis on tegemist küllaga. Kuigi kino kava on võimalik materjali olemasolu korral käimas hoida üsna automaatselt, on siiski toimetusi küll. Lisaks on vaja veenduda, et ei tekiks kava toimimisega probleeme.
Väga palju on vaja ära teha eeltööd. Arvestada tuleb sellega, et IMAXi-saalis on igal hommikul vajalik läbi viia täielik heli ja pildi kalibratsioon, mis tagab selleks päevaks parima heli ja pildi. See võtab omajagu aega ja eeldab varakult enne kino avamist kohalolekut.
Lisaks on osaliselt minu hallata filmide ja trailerite (reklaamklippide) logistika küsimused. Ehk siis, filmid ja trailerid on vaja kinno toimetada ja süsteemi saada.
Toimetused filmidega on väga aeganõudvad just nende suurte mahtude tõttu ja kino tiheda kava tõttu leiavad need aset tavaliselt öösel. Lisaks filmidele on vajalik õigeks ajaks organiseerida nende KDM-võtmed, ilma milleta filmi näidata ei saa.
Siinjuurde tuleb veel teiste projektsionistide koolitamine, kuna mina ise ei saa igal võimalusel majas olla.
Mis vahe on IMAXil ja IMAX Dome'il?
IMAX Dome või vana nimega OMNIMAX on üsna spetsiifiline ja ainulaadne lahendus, ning pole küllalt laialt levinud, et minu arvates vääriks võrdlust IMAXi digitaalse versiooniga.
Tegu on pigem tehnikaga, mida kasutatakse muuseumides ja lõbustusparkides. Antud süsteem on levinud just Põhja-Ameerika teadusmuuseumides. Selline kupli sisse pildi kuvamise lahendus ei ole siiski väga levinud viis meelelahutuslike filmide vaatamiseks.
Mina vaataks pigem mõningaid IMAXi filmiformaadi ja digitaalse variandi erinevusi. Kõige suurem neist on muidugi ilmselgelt 70 mm film versus digitaalne formaat.
Filmirullid asetsevad oma suuruse tõttu horisontaalsetel alustel, mis söödavad filmi projektoritesse. IMAXi filmirullide alused on ligi 1,5 meetrise diameetriga ja näiteks kahe ja poole tunnise filmi rull võib kaaluda ligi 250 kg.
Võrdluseks, meile saabuv IMAXi digitaalne filmiversioon saabub kõvaketta peal ja on oma suuruse tõttu palju praktilisem. On lihtne näha, miks on ebapraktiline ja palju kulukam ehitada ja hooldada projektsiooniruume IMAXi filmiversiooni tarbeks.
Loomulikult on IMAXi 70 mm filmirulli puhul pilt mõnevõrra parem, juba puhtalt resolutsiooni poolest. Digitaalse versiooniga kasvab suurema resolutsiooni puhul ka kiirelt failimaht ja selle käsitlemine on sellevõrra aeganõudvam. Samas on digiversioon arenenud väga suure kiirusega ja tulemas on ka hulgaliselt uuendusi.
IMAXil on testimisel ka laserprojektsiooni süsteemid, mis parandavad digitaalset kinoelamust veelgi. Sellegipoolest on meie ligi 300ruutmeetrisele ekraanile kuvatav pilt äärmiselt terav ja selge, tänu kahele 4K projektorile ja IMAXi-tehnoloogiale, mis selle kõik kokku paneb.
Oled Eestis ainuke inimene, kes on IMAX-i esindajate poolt koolitatud IMAX-kinosisu näitama. Kuidas see toimus?
Minu väljaõpe ja koolitus leidis aset Eestis, IMAXi süsteemide installeerimise ja ekraani ehitamise ajal.
Kohe algusest peale oli mul võimalus olla osaline kõikide süsteemide paigalduses kui IMAXi enda tehnik USAst siin tehnikat paigaldamas käis. Samuti oli minu käsi mängus tohutu suure ekraani ehituse käigus, mis valmis üsna kiirelt.
Suur ja raske töö oli 12+ inimesega ekraani enda üles tõstmine ja siis kahe inimesega selle raamidele pingutamine.
Kui süsteemid olid paigaldatud, siis leidis aset teine osa koolitusest, mis hõlmas loomulikult kinosüsteemi käsitlemist ja tundmaõppimist ning edaspidiseid hooldustoiminguid.
Lõpuks anti süsteem minule kui kino Kosmos IMAX peaprojektsionistile allkirja alusel üle ja lisati IMAXi süsteemi kui ametlik vastutaja ja kontaktisik kinos.
Lisaks on nüüd meile tööle lisandunud kaks teist projektsionisti, keda ma edaspidi töö käigus koolitan ja süsteeme kasutama õpetan. Kõik selleks, et edaspidi saaksime kolme peale käima graafiku, kus majas on korraga üks inimene, kes kinosaale haldab.