Väljaanne Flightglobal.com otsustas esitleda Tõusva Päikese Maa kümmet tuntuimat lennukit, mida kas töötatakse välja, toodetakse tänaseni või mis on ikka veel kasutusel. Ja nii nagu juba suure sõja ajal paratamatuks muutus, on suured auto- ja mootorrattatootjad senini teist jalga pidi lennukitööstuses.

Kõike seda lugedes tuleb siiski meeles pidada, et Jaapani keiser ja peaminister reisivad maailmas siiani kahe Boeing 747 pardal ja kui aastaks 2019 tahetaksegi uued lennukid riigi kõrgeimatele juhtidele hankida, pole Jaapani tootjad tingimata just löögile pääsemas.

1. NAMC YS-11

Seda lennukit tootis Nihon Aircraft Manufacturing Corporation (Nihon Kōkūki Seizō), firma, mis ise eksisteeris aastail 1957-1983, lennukit tuli tootmisliinidelt välja kokku 182 eksemplari aastail 1962-1974. Täna on neid lennukeid kasutusel veel 17, neist 15 Jaapani õhujõududes, kaks aga Mehhiko Alconi õhulaevastikus. Reisilennukina mahutab ta 60 inimest. Kokku eksporditi neid lennukeid 15 riigile, Filipiinidest Ladina-Ameerikani välja, läbi aegade on aga 20 lennukit õnnetustes hävinenud.

2. Mitsubishi Aircraft MRJ

Mitsubishi Regional Jet (MRJ) on uus reisilennuk 40-aastase vaheaja järel, mis esimest korda tuli liinilt tänavu 18. oktoobril, esimese lennuni jõutakse 2015. aastal. Kokku 70-90 reisijat mahutav (vastavalt MRJ-70 ja MRJ-90, tulevikus ehk ka suurem, saja reisija mudel) lennuk maksab 42 miljonit dollarit, kasutusele võetakse ta arvatavasti 2017. aastal. Tellimusi on juba 191 lennukile.

3: HondaJet HA-420

See lennuk saab olema 2006. aastal asutatud Honda Aircraft Company esimene samm suurel lennundusturul, kuna äriklassi lennukina turule toodav HondaJet HA-420 on nelja prototüübi ja kahe valmis mudeliga teinud proovilende juba 2000 tunni jagu. Lennuk maksab 4,5 miljonit dollarit, toodetakse seda aga USA-s Greensboros avatud tehases. Honda on saanud lennukile juba 100 tellimust.

4. Mitsubishi F-2

Mitmeotstarbeline hävituslennuk on õhus olnud alates 1995. aastast, kokku toodeti neid 94, pluss neli prototüüpi, tootmine lõppes küll 2011. aastal. Tegemist on pigem edasiarendusega ameeriklaste F-16-lennukitest. Jaapani õhujõud kasutab seni 63 seda tüüpi hävitajat ja veel 28 seda tüüpi õppelennukit.

5. ShinMaywa US-2

ShinMaywa toodetud amfiiblennuk US-2 on mõeldud merel toimuvate otsimis- ja päästetööde tarbeks, mida Jaapani mere enesekaitsevägede tarbeks toodetud seni neli tükki, kolm on valmimas ja India kaalub veel 18 lennuki tellimist Jaapanist, hinnaga 1,65 miljonit dollarit tükk. Esmaslennuni jõuti 2003. aastal.

6: Kawasaki P-1

Kawasaki toodetav lennuk P-1 on peamiselt mõeldud patrulllendudeks mere kohal, ja 2007. aastal esmaslennu teinud lennuk asendab nüüd seni kasutatud Lockheed Martin P-3C Orion lennukeid. Jaapani mere enesekaitsejõud on seni kätte saanud kokku seitse erinevas arendusjärgus lennukit. Lennuki hind? Ligemale 200 miljonit dollarit, mis selgelt sisaldab ka ülisalajast luuretehnikat.

7: Mitsubishi MU-2

Sõjajärgsete aastate Jaapani menukaim lennuk, mõeldud pigem era- ja ärilendudeks, turbopropellerlennukit Mitsubishi MU-2 toodeti 1963-1986 kokku 704 tükki, hinda tänasesse rahasse ümber arvestada oleks vist juba mõttetu. Väidetavalt on 287 lennukit siiani maailma erinevates kohtades kasutusel.

8. Mitsubishi MU-300 Diamond

Tiivustatuna MU-2 edust astus Mitsubishi veel sammu kaugemale, tuues 1978. aastal taevaavarusi kündma juba suurema äriklassi lennuki MU-300 Diamond. Hiljem müüdi lennuki õigused küll Beech Aircraft Company-le, mis täna on osa Hawker Beechcraft-ist. Ja see USA ettevõte tootis lennukit edasi, 2009. aastani Hawker 400 nime all. Kokku enam kui 700 lennukit, hinnaga 7,4 miljonit dollarit tükk. Mahutab kaks pilooti ja kaheksa reisijat. Mitsubishi toodetud lennukeid seni kasutusel veel 56, sh Jaapanis endas vaid kolm eksmeplari.

9. Mitsubishi A6M “Zero“

Jaapani lennuktööstusest ei saa küll kirjutada ilma, et mainiks Mitsubishi panust maailmasõja õhulahingutesse, A6M “Zero“-tüüpi lennukeid toodeti 1939-1945 kokku ligi 11 000 eksemplari, hävituslennukina olid tal küll head lennuomadused, aga nõrk kaitsesoomus ja ainult lihtsustatud aparatuur. Sõja algusaastail andis hea manööverdamisvõime Jaapani hävitajale eelise õhus, hiljem sobis pigem kamikaze-rünnakuteks.

10. Kawasaki XC-2

XC-2 on Jaapani õhujõudude tellimusel valmiv transpordilennuk, meenutades pisut Boeingu C-17-lennukeid, kuid kannavad seda lennukit vaid kaks turboventilaatormootorit. kanda jaksab lennuk aga 37-tonnist lasti. Tellitud on 30 lennukit, hinnaga 136 miljonit dollarit.