Forte kommentaar: üks tuntumaid lugusid firma Apple algusaja kohta osutus müüdiks
Mis muinasjuttudega? Sellistega, mida on tore edasi rääkida ja mis tooks selle miljardeid kokku kühveldava hiiglase meie tavalistele väikestele eludele lähemale. Eduka firma taga on hea lugu. Ja inimesed armastavad lugusid.
Lugu võib olla tõese põhjaga, aga ei pea. See polegi tähtis. Tähtsam on see, et meil tekib võimalus kuidagi samastuda ja see enda omaks teha. Mis oma, see südamele lähemal.
Keskmisest rohkem on suutnud muinasjutte genereerida Apple, osaliselt ka vast tänu nende varalahkunud legendaarsele tippjuhile Steve Jobsile.
Aga olgu Jobsi isikuga kuidas on, üks tuntuim ja vast armastatuim lugu Apple'i kohta leidis hiljuti paraku kurva lõpu. Inspireeriv müüt selle kohta, kuidas võimsaks titaaniks kasvanud firma tegevust alustas: teate küll, kaks Steve’i garaažis hoolega tulevikku planeerimas.
Esimesed Apple'i arvuti sündis hoopis vähem n-ö romantilises miljöös. Wozniak tegeles nende arendamisega hoopis teises ettevõttes, täpsemalt poolhobina põhitöö kõrvalt. See teine oli Hewlett-Packard ja Wozniak tegeles seal Apple’i asjade kõrval ka teiste "hobiprojektidega".
iWoz selgitab intervjuus Bloomberg Businessweekile: "Garaaž on rohkem nagu müüt. Me ei loonud seal disaine ega prototüüpe, ei planeerinud tooteid. Me ka ei tootnud seal midagi. Garaažil polnud üldse erilist otstarvet."
Mida nad seal siis üldse tegid, et paik on Apple'i mütoloogias niivõrd kaaluka koha omandanud nagu tulevase suure firma häll? "Me tundsime end seal lihtsalt koduselt. Raha meil polnud. Kui raha pole, tuleb tööd teha kodus."
Kui sa nüüd kogu otsusele jõudsid, et sinu meelest see lugu küll eriti kuulus või tähtis pole, siis kiika viimaste päevade postitusi (ingliskeelses) veebimeedias. Müüdi purunemine leidis märkimist igal tähtsamal tehnikasaidil.
Loomulikult pole tähtis, kui palju Apple'i töötajad on garaažiloo tekkele-levikule teadlikult kaasa aidanud. Firma käekäiku ilmselt ei puuduta ka ühe armastatuima müüdi kadumine, ega peakski.
Minu mõlgutuse iva on tegelikult lihtne ja alguses juba ära toodud: osav loovestmine on pool võitu. Inimesed armastavad lugusid. Ja kui neid napib, tehakse juurde.