Tänavu augusti lõpus Kopenhaagenis dokis seistes tõmbas laev rahvast kui murdu — seda külastas 50 000 inimest, laevale korraldati ekskursioone ja selle pardal eksponeeriti näitust laeva ehitamisest.

Ajakirja Wired britist fotoreporter Alastair Philip Wiper möönab, et ei jõudnud tollele sündmusele, kuid tal õnnestus toimetust veenda läkitama teda Lõuna-Koreasse pildistama, kuidas järjekordset alust alles ehitatakse. Lähetus hõlmas eksklusiivset juurdepääsu nii laevatehasele kui ka valmis ehitatud alusele.  Tutvu tema fotodevaliku ja elamustega siit (klõpsti)

„Jõudsin kohale päeval, mil järjekorras üheksandana valminud alus pidi tellijale üle antama ja sellele nimi pandama,“ meenutab Wiper esmakohtumist laevaga Matz Maersk. „Samal ajal oli laevatehases veel kaheksa Triple-E-klassi laeva eri valmimisjärkudes. Pärast šampanjapudeli purustamise tseremooniat ootasin, et keegi, kes laeva läbi ja lõhki tunneb, tuleks mulle ekskursiooni tegema, aga selle asemel öeldi mulle lihtsalt, et siin see on, mine ja pildista!“

„Hea küll, kas teil kaarti on?“ küsis Wiper seepeale. „Ei,“ vastati talle. „Mootor on sealpool, kaptenisild seal. Lõbutse hästi ja tule aluselt kindlasti maha enne viie tunni möödumist, kuna seejärel asub see teele Venemaa poole.“

Wiper meenutab, et kogemus oli lõbus — kui paar viimase hetke värvimistöödega ametis maalrit välja arvata, oli ta alusel ihuüksi. Esimese asjana heitis fotograaf pilgu masinaruumi. Laeva käitavad kaks röögatusuurt ajamit. Ruumid, milles need asuvad, võtavad enda alla umbes viis korrust laeva ahtripoolses otsas.

Ehkki mees pelgas veidi eksimist ja Vladivostokki suunduva laeva pardale lõksu jäämist, avas ta siin-seal uksi ja luuke, kuni jõudis aluse keskpaika — alasse, kus hoitakse kaubakonteinereid katuse all 11-kihilistes ja väljaspool 10-kihilistes riitades. Maersk Triple E pardale mahub 18 000 merekonteinerit. Wiperi külastuse ajal oli konteineritele mõeldud ala tühi ning avaldas pildistajale oma mastaapsusega vägevat muljet.

Pärast mõningast ekslemist õnnestus Wiperil lastiruumist välja pääseda ja nentida rõõmuga, et laev seisab jätkuvalt dokis. Seejärel suundus fotoreporter kaptenisillale. Meresõidu ajal viibib laeva pardal vaid 15 meeskonnaliiget. Nende eluruumid paiknevad kaptenisilla aluses tornis. Laeval leidub väike kinosaal ja isegi ujumisbassein (mis külastuse ajal oli küll tühi).

Iga Triple-E-klassi alus on kõige laiemas kohas 59 meetrit lai, s.t kolm meetrit laiem kui eelmine maailma suurim alus, E-klassi kuuluv Emma Maersk. U-kujuline kerekonstruktsioon jätab laevateki alla rohkem ruumi — piisavalt 18 000 kuuemeetrise merekonteineri paigutamiseks 23 ritta, ehk nii palju, kui on tarvis 864 miljoni banaani transportimiseks meritsi.

Triple-E-klassi laevad on kokku pandud 425 eelkonstrueeritud segmendist, mis moodustavad 21 hiiglaslikku „megaplokk“-ristlõiget. Suurem osa 955 250 liitrist värvist, mis iga aluse võõpamiseks kulub, kujutab endast rooste eest kaitset pakkuvat epoksüvaiku, mis kantakse igale plokile juba enne laeva kokkupanemist. Seejärel pihustatakse pindadele Maerski brändile kuuluvat polüuretaanipõhist pealisvärvi Hardtop AS-Blue 504.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena