Helsingi-tunneli ehitajad tormake, hiinlased võtavad pikima tunneli tiitli muidu ära
Praegu kasutuses olev pikim transporditunnel ühendab Jaapanis Honshu ja Hokkaido saari (Seikani tunnel, 53,85 km), samas kui šveitslastel on valmimas 57-kilomeetrine Gotthardi baastunnel, ja kaks hiljuti valminud Pekingi metrooliini kujutavad endast veidi pikemaidki (57 ja 60 km) tunneleid. Seni fantastikasse kuuluv tunnel Tallinna ja Helsingi vahel oleks aga 105-120 kilomeetrit, ehk teostumisel pikim tunnel maailmas. Seni veel.
Kui Hiinas kavandatud uus tunneliprojekt teoks saaks, oleks maailma pikim tunnel hoopis 123-kilomeetrine Bohai väina tunnel, mis puudutab eestlastelegi Vene-Jaapani sõja päevist tuntud Liaodongi poolsaart ja teisel pool Bohai väina asuvat Shandongi poolsaart. Selleks, et neid lahutavast väinast üle või täpsemini alt saada, on vaja ehitada 90 kilomeetrine merealune osa, koos 33 kilomeetri maismaale jäävate tunneliosadega.
Igatahes annavad Hiina tunneliplaneerijad aprilliks valitsusele üle ettepaneku selle, praeguse seisuga selgelt maailma pikima transporditunneli ehitamiseks. Töid oleks nad valmis alustama juba 2015. aastal, ja valmis saaks see sel juhul 2026. aastaks. Aga kuna seda ideed on juba 20 aastat edasi-tagasi veeretatud, ei ole ka nüüd just kindel, et hiigelplaan käiku läheks.
Praegu on nende kahe poolsaare vahelise tee läbimiseks vaja loksuda 1400 kilomeetrit maanteedel või kasutada kaheksa tundi kestvat laevaühendust. Tunneli kaudu jõutaks teisele kaldale 40 minutiga.
Palju maksma läheb? Parem kui ei küsi, sest Hiinas on need numbrid niikuinii läbipaistmatud. Räägitakse küll kümnest miljardist dollarist. Realistlikum number on siiski Hiina insenerideakadeemia eksperdi Wang Mengshu mainitav 36,3 miljardit dollarit.
Kõigi tunnelite rekord 137 kilomeetrit on seni siiski Delaware'i akvedukti käes USA-s, aga kuna seal voolab vaid vesi, mitte ei liigu autod-rongid, siis jätame veetunnelid siiski omaette klassi.